Community participation in quilombola school education: the Letter of Consent in the quilombo João Surá (PR)

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12409

Abstract

ABSTRACT. Quilombola School Education arises from the struggle of quilombola populations for the right to a school education that corresponds to their particularities, which is understood as a school education that comes in addition to the quilombola education, already carried out in the daily life of community life. Thus, community participation in Quilombola School Education is essential for its realization. The João Surá quilombo, located in Paraná, has a Quilombola State School, in which since 2011 the Letter of Consent has been adopted as an instrument through which the community can appoint the civil servants to the school. The study here presented aims to analyze the adoption of the Letter of Consent at the aforesaid school, specially by taking the community participation in consideration. The research took place between 2018 and 2020, based on the action research methodology. The results indicate that the Letter of Consent has contributed to a process of greater community participation in school education, where the community appropriates from and signifies the instrument (i.e. the Letter of Consent), pointing out new possibilities for other communities.

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Autor/innen-Biografien

Cassius Marcelus Cruz, Instituto Federal de Rondônia - IFRO

Professor do Instituto Federal de Rondônia - IFRO. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de  Campinas-UNICAMP. Diretor do Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos (fevereiro de 2016 a setembro de 2021). Membro do Núcleo Afro CEBRAP e do LAPPA/UNICAMP.

Carla Fernanda Galvão Pereira, Secretaria de Educação e Desporto do Estado do Paraná - SEED/PR

Quilombola, integrante da Associação das Comunidades Remanescentes de Quilombo do Bairro João Surá e professora do Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos. Licenciada em Educação do Campo pela Universidade Federal do Paraná-UFPR.

Rosilene Komarcheski, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Rondônia-UNIR. Bacharel em Gestão Ambiental, Mestra em Meio Ambiente e Desenvolvimento e Doutora em Sociologia, pela Universidade Federal do Paraná-UFPR. Integra o Grupo de Estudos sobre Conflitos e Resistências no Campo.  

Vanessa Gonçalves da Rocha, Secretaria de Educação e Desporto do Estado do Paraná - SEED/PR

Professora da rede estadual de educação do Paraná. Licenciada em Letras pela Universidade Norte do Paraná e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná-UFPR. Faz parte dos coletivos nacional e estadual de Educação Escolar Quilombola e do grupo de estudos e trabalho ErêYá da UFPR.

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Veröffentlicht

2022-03-20

Zitationsvorschlag

Cruz, C. M., Galvão Pereira, C. F. ., Komarcheski, R., & Gonçalves da Rocha, V. (2022). Community participation in quilombola school education: the Letter of Consent in the quilombo João Surá (PR). Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12409. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12409