Community participation in quilombola school education: the Letter of Consent in the quilombo João Surá (PR)
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12409Résumé
ABSTRACT. Quilombola School Education arises from the struggle of quilombola populations for the right to a school education that corresponds to their particularities, which is understood as a school education that comes in addition to the quilombola education, already carried out in the daily life of community life. Thus, community participation in Quilombola School Education is essential for its realization. The João Surá quilombo, located in Paraná, has a Quilombola State School, in which since 2011 the Letter of Consent has been adopted as an instrument through which the community can appoint the civil servants to the school. The study here presented aims to analyze the adoption of the Letter of Consent at the aforesaid school, specially by taking the community participation in consideration. The research took place between 2018 and 2020, based on the action research methodology. The results indicate that the Letter of Consent has contributed to a process of greater community participation in school education, where the community appropriates from and signifies the instrument (i.e. the Letter of Consent), pointing out new possibilities for other communities.
Téléchargements
Références
Amaral, W. R. (2010). As Trajetórias dos Estudantes Indígenas nas Universidades Estaduais do Paraná: sujeitos e pertencimentos (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Paraná.
Brasil. Resolução CNE/CEB n. 8. (2012, 20 de novembro). Dispões sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192.
Brasil. Resolução CNE/CEB n. 4. (2010, 13 de julho). Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf.
Brasil. Decreto n. 5.051. (2004, 19 de abril). Promulga a Convenção nº 169 da Organização Internacional do Trabalho – OIT sobre Povos Indígenas e Tribais. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5051.htm.
Brasil. Decreto nº 4887 (2003, 20 de novembro). Regulamenta o procedimento para identificação, reconhecimento, delimitação, demarcação e titulação das terras ocupadas por remanescentes das comunidades dos quilombos de que trata o art. 68 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2003/d4887.htm.
Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos. (2018). Ata da Assembleia Geral realizada em 16 de fevereiro. Adrianópolis, Paraná.
Conferência Nacional de Educação (CONAE). (2010). Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação: o Plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias de ação. Documento final. Brasília: Ministério da Educação. Recuperado de: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/CONAE2010_doc_final.pdf.
Cruz, C. M. (2019). Entre giros e capovas: política do movimento e território no quilombo João Surá (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
Cruz, C. M. (2012). Trajetórias, Lugares e Encruzilhadas na construção da política de Educação Escolar Quilombola no Paraná no início do III Milênio (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Paraná.
Dias, L. R., & Rocha, V. G. (2019). Uma identidade em construção: professor/a quilombola na comunidade de João Surá. Travessias, 13(3), 3-14.
Nunes, G. L. (2015). Educação Escolar Quilombola: Processos de Constituição e Algumas Experiências. Revista da ABPN, 8(18), 107-131.
Paraná. Edital SEED n. 7 (2020, 11 de maio). Estabelece instruções destinadas à realização de Processo Seletivo Simplificado – PSS visando a contratações temporárias para as funções de Professor, Professor Pedagogo e Tradutor e Intérprete de Língua Brasileira de Sinais. Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2020-05/edital_072020_gsseed_pss_retif.pdf.
Paraná. Parecer n. 194 (2010, 3 de março). Autoriza o funcionamento do Ensino Fundamental, Médio e Educação de Jovens e Adultos em caráter experimental. Recuperado de: https://www.cee.pr.gov.br/sites/cee/arquivos_restritos/files/migrados/File/pdf/Pareceres2010/CEB/pa_ceb_194_10.pdf.
Paraná. Resolução SEED n. 5590 (2010, 20 de dezembro). Regulamenta a distribuição de aulas nos Estabelecimentos Estaduais de Ensino. Coletânea de Legislação Educacional.
Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-12/coletanea2010.pdf.
Paraná. Resolução SEED n. 139 (2009, 13 de janeiro). Regulamenta a distribuição de aulas nos Estabelecimentos Estaduais de Ensino. Coletânea de Legislação Educacional. Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/%0barquivos_restritos/files/documento/2019-12/coletanea2009.pdf.
Paraná. Resolução SEED n. 787 (2009, 26 de março). Dispõe sobre o Processo de Designação de Diretores das Escolas Indígenas da Rede Estadual de Educação Básica do Paraná. Coletânea de Legislação Educacional, 2009. Recuperado de: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/%0barquivos_restritos/files/documento/2019-12/coletanea2009.pdf.
Paraná. Resolução SEED n. 2075 (2008, 23 de maio). Dispõe sobre a organização e o funcionamento das Escolas Indígenas no Sistema de Ensino do Estado do Paraná. Coletânea de Legislação Educacional, 2008. Recuperado de: http://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_%0brestritos/files/documento/2019-12/coletanea2008.pdf.
Rocha, V. G. da. (2020). A constituição da docência para a Educação Escolar Quilombola no Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos na comunidade de João Surá-PR (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Paraná.
Secretaria de Estado da Educação do Paraná. (2018). Projeto Político Pedagógico. Colégio Estadual Quilombola Diogo Ramos, Adrianópolis.
Silva, G. M. (2016). Educação e luta política no quilombo de Conceição das Crioulas. Curitiba: Appris.
Silva, G. M. (2012). Educação como processo de luta política: a experiência de “educação diferenciada” do território quilombola de Conceição das Crioulas (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.
Silva, L. A. L. (2019). Sujeitos da Convenção n. 169 da Organização Internacional do Trabalho (OIT) e o direito à consulta e ao consentimento prévio, livre e informado (CCPLI). In Souza Filho, C. F. M., Silva, L. A. L., Oliveira, R., Motoki, C., & Glass, V. (Orgs.). Protocolos de consulta prévia e o direito à livre determinação (pp. 47-99). São Paulo, SP: Fundação Rosa Luxemburgo; CEPEDIS.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), 443-466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).