Challenges of inserting graduates of the Licentiate Degree in Rural Education in a teaching profession

Autor/innen

  • Natacha Eugência Janata Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Antony Josué Corrêa Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP
  • Kátila Thaiana Stefanes Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC https://orcid.org/0000-0003-3713-2675

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12969

Abstract

ABSTRACT. In this study, we made reflections of the challenges from inserting graduates into the teaching profession of the aforementioned course at the Universidade Federal Santa Catarina. We developed bibliographic research on the teaching work and the graduation project of this degree, document analysis, data collection with field research, of an exploratory nature, and the data gathering using a questionnaire. The results, still partial, indicate as limiting aspects: the non-inclusion of the qualification of a Licentiate Degree in Educação do Campo (Rural Education) in qualifying processes, the refusal of the graduate by the educational council and/or institutions, or being hired as non-qualified. Some situations were reversed by dialogue and appeals to public notices, an aspect considered as an enhancement. As a contradictory and emerging element to the debate, there is a restriction of the diploma and the job duties being valid only for rural schools. Advancing on the discussions about the degree and insertion in the teaching profession, we pointed out the relevance of the collective organization of the graduates through the movements that fights for Rural Education. Necessary improvements for the transformation of schools and for the future horizon.

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Autor/innen-Biografien

Natacha Eugência Janata, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina, atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo/Departamento de Estudos Especializados em Educação. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012), Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (1999). Foi professora da Rede Estadual de Educação do Paraná no período de 1997 a 2000, bem como de 2005 a 2008, sendo que nos dois últimos anos atuou como professora e coordenadora do Curso de Formação de Docentes em escola de área de reforma agrária. No intervalo entre 2003 a 2005 assumiu a função de técnica pedagógica da Coordenação de Educação do Campo , vinculada à Secretaria de Estado da Educação do Paraná. De 2006 a 2008 coordenou uma turma da Especialização em Educação do Campo da UFPR. Linha de extensão e pesquisa na área da educação e escola do campo, juventude do campo, asentamentos e acampamentos da reforma agrária.

Antony Josué Corrêa, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe (TerritoriAL) da Unesp (2021). Licenciado em Educação do Campo. Professor de ciências na educação básica. Pesquisa Educação do Campo, Agroecologia e Ensino de Ciências, além de auto-organização estudantil. Integra o GECA/UFSC.

Kátila Thaiana Stefanes, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciada em Educação do Campo, área de Ciências da Natureza e Matemática e Ciências Agrárias (UFSC). Professora de Matemática na Educação Básica. Pesquisa sobre Educação do Campo, Gênero e Educação Sexual. Integra o GECA/UFSC.

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Veröffentlicht

2021-11-13

Zitationsvorschlag

Janata, N. E., Josué Corrêa, A. ., & Thaiana Stefanes, K. (2021). Challenges of inserting graduates of the Licentiate Degree in Rural Education in a teaching profession. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12969. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12969

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Rubrik

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil