The academic in early childhood education in Tocantinópolis-TO: a documental research
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15601Abstract
ABSTRACT. Early childhood education corresponds to the first stage of the basic education system, whose purpose permeates the integral development of the child, which requires, among other things, the establishment of a broader and more effective academic debate about this stage. Thus, this study emerges with the objective of mapping the Course Completion Papers (TCCs) of the Federal University of Tocantins (UFT) that addressed this theme in the scope of their work. For this, a documentary research was carried out, analyzing the TCCs elaborated by the graduates of the courses offered by the campus of Tocantinópolis. The results indicate that in a universe of 159 papers available in the institution's Repository, only 12 addressed aspects related to Early Childhood Education, including from normative aspects to the pedagogical challenges of daily day care centers and preschools. It is concluded that the academic interest of these graduates is still configured from an incipient character, requiring a greater incentive on the part of the respective courses.
Downloads
Literaturhinweise
Aguiar, E. S. (2019). Geometria na educação infantil: um estudo de caso na Escola Municipal Antônio Fernandes dos Santos. 2019. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Ariès, P. (1978). História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LTC.
Batista, R. (2001). A rotina no dia-a-dia da creche: entre o proposto e o vivido. (Dissertação de Mestrado). PPGE/UFSC.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.
Brasil. (2010). Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília.
Brasil. (1998c). Referencial curricular nacional para a educação infantil. Conhecimento de Mundo. Brasília: MEC/SEF, vol. 3.
Brougère, G. (1988). A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, 24 (2), 103-116.
Brougère, G. (2003). Jogo e educação. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Brougère, G. (2006). Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez.
Capovilla, F. C., Capovilla, A. G. S., Viggiano, K. Q., & Bidá, M. C. P. R. (2004). Avaliando a compreensão de Sinais da Libras em Escolares Surdos do Ensino Fundamental. Interação em Psicologia, 8 (2), 159-169.
Costa, J. A. (2019). Contribuições de brincadeiras como recurso pedagógico no processo de ensino-aprendizagem para crianças de 4 a 5 anos no pré-escolar Santa Terezinha. 2019. 38 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Costa, C. A. (2020) Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis-TO). 2020. 51 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia - Campus Universitário de Tocantinópolis TO.
Cury, C. R. J. (2006). Educação escolar e educação no lar: espaços de uma polêmica. Educação e Sociologia, 27 (96), 667-688.
Fantin, M. (2000). No mundo da brincadeira: jogo, brinquedo e cultura na educação infantil. Florianópolis: Cidade Futura.
Farias, M. J. A., Souza, A. L., & Wiggers, I. D. (2022). Notas sobre a Educação do Corpo em registros de campo de estagiários de Educação Física na Educação Infantil. Humanidades & Inovação, 8 (65), 139-156.
Ferré, C. N. A. (2019) A avaliação na educação infantil do município de Tocantinópolis/TO: detalhes de uma pesquisa. 57 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Fortkamp, E. H. T. (2008). Educação infantil e família: a complementação na perspectiva das famílias de baixa renda. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Kramer, S. (2006). A infância e sua singularidade. In: Brasil. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília/FNDE: Estação Gráfica.
Lima, O. A. A. (2018). Os contos de fadas e a construção de papéis sociais: uma experiência na Escola Municipal Avó Virgilina. 2018. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Marques, N. M. N. S. (2019). O eixo movimento da na educação infantil: uma análise do ponto de vista das professoras de uma pré-escola situada em Tocantinópolis (TO). 2019. 60 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia. UFT, Tocantinópolis.
Martins, K. S. (2020). Práticas corporais e meio ambiente na educação infantil: vivências pedagógicas em uma pré-escola de Tocantinópolis. 2020. 51 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação Física - Campus Universitário de Tocantinópolis TO.
Moreira, E. S., Rosa, G. M., & Oliveira, I. F. (2017). Educação infantil no campo e os avanços no aspecto legal: reconhecimento da educação como direito social para as crianças camponesas. Rev. Bras. Educ. Camp., 2(1), 163-183.
Moss, P. (2005). Reconceitualizando a infância: crianças, instituições e profissionais. In: Machado, M. L. A. (Orgs.). Encontros e desencontros em Educação Infantil (pp. 235-248). São Paulo: Cortez.
Oliveira, P. A. (2018). A Tecnologia no universo infantil: um olhar sobre a mediação da aprendizagem. 2018. 39 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Redin, M. M. (2009). Crianças e suas culturas singulares. In: Müller, F., Carvalho, A. M. A. (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. (pp. p.115-125). São Paulo, SP: Cortez.
Ribeiro, M. A. F. S. (2021). A docência na educação infantil de Tocantinópolis: um olhar a partir da categoria da feminização do magistério. 2021. 42 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO.
Santos, L. P. (2021). Educação Infantil na BNCC: fundamentos filosóficos e históricos dos conceitos de direitos de aprendizagem/desenvolvimento e campo de experiências. 2021. 58 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Santos, M. A. M. (2009). O encontro entre crianças e seus pares na escola: entre visibilidades e possibilidades. 2009. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais.
Santos, R. M. S. (2019). Abordagens pedagógicas para surdos na fase pré-escolar: um estudo de caso na Escola Pré-escolar Santa Terezinha. 2019. 57 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação do Campo de Tocantinópolis-TO.
Silva, M. F. P. (2019). A importância dos jogos e das brincadeiras na educação infantil. 2019. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Juliana Oliveira da Cunha, Adriano Lopes de Souza
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).