The academic in early childhood education in Tocantinópolis-TO: a documental research

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15601

Abstract

ABSTRACT. Early childhood education corresponds to the first stage of the basic education system, whose purpose permeates the integral development of the child, which requires, among other things, the establishment of a broader and more effective academic debate about this stage. Thus, this study emerges with the objective of mapping the Course Completion Papers (TCCs) of the Federal University of Tocantins (UFT) that addressed this theme in the scope of their work. For this, a documentary research was carried out, analyzing the TCCs elaborated by the graduates of the courses offered by the campus of Tocantinópolis. The results indicate that in a universe of 159 papers available in the institution's Repository, only 12 addressed aspects related to Early Childhood Education, including from normative aspects to the pedagogical challenges of daily day care centers and preschools. It is concluded that the academic interest of these graduates is still configured from an incipient character, requiring a greater incentive on the part of the respective courses.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Juliana Oliveira da Cunha, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Graduação em Letras (português/literatura) pela Universidade Federal do Tocantins

Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Infantil pela Universidade federal do Tocantins

Adriano Lopes de Souza, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo; Docente da Universidade Federal do Norte do Tocantins; Membro do NIMEF - Núcleo de Investigação Multidisciplinar em Educação Física, da Universidade Federal do Norte do Tocantins.

Literaturhinweise

Aguiar, E. S. (2019). Geometria na educação infantil: um estudo de caso na Escola Municipal Antônio Fernandes dos Santos. 2019. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Ariès, P. (1978). História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LTC.

Batista, R. (2001). A rotina no dia-a-dia da creche: entre o proposto e o vivido. (Dissertação de Mestrado). PPGE/UFSC.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Brasil. (2010). Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília.

Brasil. (1998c). Referencial curricular nacional para a educação infantil. Conhecimento de Mundo. Brasília: MEC/SEF, vol. 3.

Brougère, G. (1988). A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, 24 (2), 103-116.

Brougère, G. (2003). Jogo e educação. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.

Brougère, G. (2006). Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez.

Capovilla, F. C., Capovilla, A. G. S., Viggiano, K. Q., & Bidá, M. C. P. R. (2004). Avaliando a compreensão de Sinais da Libras em Escolares Surdos do Ensino Fundamental. Interação em Psicologia, 8 (2), 159-169.

Costa, J. A. (2019). Contribuições de brincadeiras como recurso pedagógico no processo de ensino-aprendizagem para crianças de 4 a 5 anos no pré-escolar Santa Terezinha. 2019. 38 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Costa, C. A. (2020) Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis-TO). 2020. 51 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia - Campus Universitário de Tocantinópolis TO.

Cury, C. R. J. (2006). Educação escolar e educação no lar: espaços de uma polêmica. Educação e Sociologia, 27 (96), 667-688.

Fantin, M. (2000). No mundo da brincadeira: jogo, brinquedo e cultura na educação infantil. Florianópolis: Cidade Futura.

Farias, M. J. A., Souza, A. L., & Wiggers, I. D. (2022). Notas sobre a Educação do Corpo em registros de campo de estagiários de Educação Física na Educação Infantil. Humanidades & Inovação, 8 (65), 139-156.

Ferré, C. N. A. (2019) A avaliação na educação infantil do município de Tocantinópolis/TO: detalhes de uma pesquisa. 57 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Fortkamp, E. H. T. (2008). Educação infantil e família: a complementação na perspectiva das famílias de baixa renda. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

Kramer, S. (2006). A infância e sua singularidade. In: Brasil. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília/FNDE: Estação Gráfica.

Lima, O. A. A. (2018). Os contos de fadas e a construção de papéis sociais: uma experiência na Escola Municipal Avó Virgilina. 2018. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Marques, N. M. N. S. (2019). O eixo movimento da na educação infantil: uma análise do ponto de vista das professoras de uma pré-escola situada em Tocantinópolis (TO). 2019. 60 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia. UFT, Tocantinópolis.

Martins, K. S. (2020). Práticas corporais e meio ambiente na educação infantil: vivências pedagógicas em uma pré-escola de Tocantinópolis. 2020. 51 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação Física - Campus Universitário de Tocantinópolis TO.

Moreira, E. S., Rosa, G. M., & Oliveira, I. F. (2017). Educação infantil no campo e os avanços no aspecto legal: reconhecimento da educação como direito social para as crianças camponesas. Rev. Bras. Educ. Camp., 2(1), 163-183.

Moss, P. (2005). Reconceitualizando a infância: crianças, instituições e profissionais. In: Machado, M. L. A. (Orgs.). Encontros e desencontros em Educação Infantil (pp. 235-248). São Paulo: Cortez.

Oliveira, P. A. (2018). A Tecnologia no universo infantil: um olhar sobre a mediação da aprendizagem. 2018. 39 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Redin, M. M. (2009). Crianças e suas culturas singulares. In: Müller, F., Carvalho, A. M. A. (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. (pp. p.115-125). São Paulo, SP: Cortez.

Ribeiro, M. A. F. S. (2021). A docência na educação infantil de Tocantinópolis: um olhar a partir da categoria da feminização do magistério. 2021. 42 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO.

Santos, L. P. (2021). Educação Infantil na BNCC: fundamentos filosóficos e históricos dos conceitos de direitos de aprendizagem/desenvolvimento e campo de experiências. 2021. 58 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Santos, M. A. M. (2009). O encontro entre crianças e seus pares na escola: entre visibilidades e possibilidades. 2009. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais.

Santos, R. M. S. (2019). Abordagens pedagógicas para surdos na fase pré-escolar: um estudo de caso na Escola Pré-escolar Santa Terezinha. 2019. 57 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação do Campo de Tocantinópolis-TO.

Silva, M. F. P. (2019). A importância dos jogos e das brincadeiras na educação infantil. 2019. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Tocantinópolis.

Veröffentlicht

2023-05-30

Zitationsvorschlag

Oliveira da Cunha, J., & Lopes de Souza, A. (2023). The academic in early childhood education in Tocantinópolis-TO: a documental research. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15601. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15601

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Olhares na Educação Infantil

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in