Literary literacy and storytelling: from theory to practice with an experience report from the Pedagogical Residency Program

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19447

Schlagworte:

letramento literário, contação de histórias, teoria e prática, educação infantil, programa de residência pedagógica

Abstract

ABSTRACT. Based on the issue of literary literacy, particularly within the scope of teaching children in early childhood education, within the scope of the Pedagogical Residency Program, this article aims to investigate how a deeper understanding of theories and themes typical of teaching literature can contribute to a more critical and efficient pedagogical work of the teacher in training. To this end, a theoretical discussion is carried out, contemplating some of the main names in literary criticism dedicated to children's literature in Brazil and comparing it with the experience lived by an undergraduate student of the Pedagogy course at the Federal University of Northern Tocantins. The result is the student's own experience report, which describes his transformation as a teacher in training when he was encouraged, through participation in the program, to reflect, produce and tell, using storytelling techniques, a story to children. Thus, it is concluded that theoretical awareness, combined with a well-oriented educational praxis, contributes to a more consistent and integrative literacy, in the sense that the process of teaching and learning literature occurs in parallel to all the others, or rather, it adds up to build a whole.

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Autor/innen-Biografien

Pedro Barroso da Silva Junior, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Discente do curso de pedagogia da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Analista Fiscal.

Arinalda Silva Locatelli, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, na linha de Políticas Públicas (2018). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA (2008). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará - UFPA (1997), com Especialização em Supervisão Educacional pela Universidade Iguaçu (2003). Professora Associada do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Campus de Tocantinópolis. Coordena o Núcleo de Estudos sobre Infância e Linguagem - NEIL. Tem experiência na área de educação infantil e estágio, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho docente, políticas de formação docente e práticas na educação infantil.

Thiago de Melo Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Doutor em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, 2020). Possui mestrado em Letras - Estudos Literários pela Universidade Federal do Pará (UFPA, 2014) e graduação em Licenciatura plena em Letras - Língua portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA, 2011). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira e Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: história literária, poesia moderna, vanguardas nacionais, Haroldo de Campos, Oswald de Andrade, Max Martins, teoria e interpretação literária. Entre os anos de 2014 e 2016 trabalhou como professor substituto de Literatura Brasileira na UFPA - campus Belém. De 2020 a 2022 foi professor colaborador de língua portuguesa, literatura e redação no Instituto Federal do Pará (IFPA) - campus Paragominas. Atualmente é professor do magistério superior no curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) - campus Tocantinópolis.

Literaturhinweise

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Veröffentlicht

2024-12-19

Zitationsvorschlag

Barroso da Silva Junior, P., Silva Locatelli, A., & de Melo Barbosa, T. (2024). Literary literacy and storytelling: from theory to practice with an experience report from the Pedagogical Residency Program. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19447 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19447

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Rubrik

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares