Challenges for dialogues between school curriculum and riverside cultures

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19726

Abstract

ABSTRACT. This work aims to present possible relationships between the school curriculum and the riverside culture, in order to carry out an education that contemplates the cultural specificities of these subjects. Methodologically, this work is characterized as a bibliographic research, which enabled analyses regarding the guiding issues that involve the theme. The discussions related to the school curriculum were mainly based on Moreira and Candau (2003, 2007), Sacristán (2013) and Arroyo (2008). Regarding issues of identity and culture, the studies of Hall (2006, 2014) stand out and, with regard specifically to riverside culture, the studies of Chaves (2001), Cruz (2011) and Lima and Andrade (2010) were taken into account. Regarding the need for dialogue between education and culture, works by Canen and Xavier (2011), Carvalho (2012), Freire (1970) and Moreira and Candau (2003) were used. Through the analyses carried out, based on the bibliographic survey, it was found that there is a challenge for the dialogue between school education and the culture of riverside communities, but that this dialogue is necessary so that the cultural manifestations that are part of this cultural identity are valued, through the school curriculum, in pedagogical practices, in the school experience and in the communities themselves.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Benedita Alho da Silva, Foderale Universen von Pará

Masterstudent im Graduiertenprogramm für Bildung und Kultur an der Bundesuniversität Pará, Campus Cametá. Sie hat einen Abschluss in portugiesischer Sprache von der Bundesuniversität Pará, Tocantins/Cametá Campus (2023), mit einem Forschungsinteresse im Bereich Bildung und Flusskultur, insbesondere der kulturellen Identität am Flussufer.

Cézar Luis, Universidade Federal do Pará

Professor an der Fakultät für Erziehungswissenschaften der UFPA - Cametá Campus, des Graduiertenprogramms für Bildung und Kultur (Forschungslinie: Bildung, Kultur und Sprache) desselben Campus und des Graduiertenprogramms für Psychologie (Forschungslinie: Phänomenologie - Theorie und Klinik) der UFPA Belém. Sie koordiniert die Forschungsgruppe Hermes - UFPA (Hermeneutics and Human Formation). Er hat einen Abschluss in Religionswissenschaften von der Päpstlichen Katholischen Universität von Rio Grande do Sul (1991), einen Abschluss in Philosophie von der Philosophischen Fakultät Unserer Lieben Frau von der Unbefleckten Empfängnis (1996), einen Bachelor-Abschluss in Psychologie von der Universität Amazonien (2003), einen Master-Abschluss in Philosophie von der Päpstlichen Katholischen Universität von Rio Grande do Sul (2005) und einen Doktortitel in Philosophie (Wissen und Sprache) von der PUCRS mit einem Praktikum an der Albert-Ludwigs-Universität in Freiburg. Deutschland (2009). Sie forschte als Postdoktorandin an der Albert-Ludwigs-Universität in Freiburg im Breisgau (2013 bis 2014) zusammen mit Prof. Dr. Günter Figal. Postdoktorat (gefördert durch PROCAD Amazônia im Jahr 2019) bei Professor Dr. Evandro Ghedin, UFAM, mit der Untersuchung der Ausbildungs- und Entwicklungswege von Carl Gustav Jung. Er forscht in den Bereichen Philosophie, Pädagogik, Psychologie und Anthropologie, wobei er sich auf das im 20. Jahrhundert entwickelte Denken konzentriert, insbesondere auf die hermeneutische Phänomenologie.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (2008). Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.

Brandão, C. (2000). O que é Educação. São Paulo: Ática.

Caldart, R. S. (Org.) (2002). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação Do Campo”. (Educação do campo: identidade e políticas públicas- Caderno 4).

Candau, V. M. (Org.). (2002). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis, RJ: Vozes.

Canen, A., & Xavier, G. (2011). Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, 16(48).

Carvalho, M. (2012). A construção das identidades no espaço escolar. Revista Reflexão e Ação, 20(1), 209-227.

Chaves, M. (2001). Uma experiência de Pesquisa-ação para gestão de tecnologias apropriadas na Amazônia: o estudo de caso do assentamento de Reforma Agrária Iporá (Tese de Doutorado) Universidade de Campinas, Campinas.

Cruz, V. (2001). O Rio como Espaço de Referência Identitária na Amazônia: considerações sobre a Identidade Ribeirinha. In XIV Encontro Nacional da Anpur. Rio de Janeiro - RJ – Brasil.

Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 42º ed.

Gil, A. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo.

Educação e Realidade,15.

Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A.

Hall, S., & Woodward, K. (2014). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Lakatos, E., & Marconi, M. (2017). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Lima., & Andrade. (2010). Os ribeirinhos e sua relação com os saberes. Revista Educação em Questão, 38(24), 58-87.

Moreira, A. F. B,, & Candau, V. M. (2003). Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, 23.

Moreira, A. F. B., & Macedo, E. F. (Org.) (2002). Currículo, Identidade e Diferença. Currículo, Práticas Pedagógicas e Identidade. Portugal: Porto Editora.

Neto, A. V. (2003). Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, 23.

Sacristán, G. J. (2013). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso.

Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 4(40), 143-155.

Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 4(40), 143-155.

Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Silva, B. A. da, & Cézar Luis. (2025). Challenges for dialogues between school curriculum and riverside cultures. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19726. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19726

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios