Challenges for dialogues between school curriculum and riverside cultures
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19726Abstract
ABSTRACT. This work aims to present possible relationships between the school curriculum and the riverside culture, in order to carry out an education that contemplates the cultural specificities of these subjects. Methodologically, this work is characterized as a bibliographic research, which enabled analyses regarding the guiding issues that involve the theme. The discussions related to the school curriculum were mainly based on Moreira and Candau (2003, 2007), Sacristán (2013) and Arroyo (2008). Regarding issues of identity and culture, the studies of Hall (2006, 2014) stand out and, with regard specifically to riverside culture, the studies of Chaves (2001), Cruz (2011) and Lima and Andrade (2010) were taken into account. Regarding the need for dialogue between education and culture, works by Canen and Xavier (2011), Carvalho (2012), Freire (1970) and Moreira and Candau (2003) were used. Through the analyses carried out, based on the bibliographic survey, it was found that there is a challenge for the dialogue between school education and the culture of riverside communities, but that this dialogue is necessary so that the cultural manifestations that are part of this cultural identity are valued, through the school curriculum, in pedagogical practices, in the school experience and in the communities themselves.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (2008). Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.
Brandão, C. (2000). O que é Educação. São Paulo: Ática.
Caldart, R. S. (Org.) (2002). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação Do Campo”. (Educação do campo: identidade e políticas públicas- Caderno 4).
Candau, V. M. (Org.). (2002). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis, RJ: Vozes.
Canen, A., & Xavier, G. (2011). Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, 16(48).
Carvalho, M. (2012). A construção das identidades no espaço escolar. Revista Reflexão e Ação, 20(1), 209-227.
Chaves, M. (2001). Uma experiência de Pesquisa-ação para gestão de tecnologias apropriadas na Amazônia: o estudo de caso do assentamento de Reforma Agrária Iporá (Tese de Doutorado) Universidade de Campinas, Campinas.
Cruz, V. (2001). O Rio como Espaço de Referência Identitária na Amazônia: considerações sobre a Identidade Ribeirinha. In XIV Encontro Nacional da Anpur. Rio de Janeiro - RJ – Brasil.
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 42º ed.
Gil, A. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo.
Educação e Realidade,15.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A.
Hall, S., & Woodward, K. (2014). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.
Lakatos, E., & Marconi, M. (2017). Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Lima., & Andrade. (2010). Os ribeirinhos e sua relação com os saberes. Revista Educação em Questão, 38(24), 58-87.
Moreira, A. F. B,, & Candau, V. M. (2003). Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, 23.
Moreira, A. F. B., & Macedo, E. F. (Org.) (2002). Currículo, Identidade e Diferença. Currículo, Práticas Pedagógicas e Identidade. Portugal: Porto Editora.
Neto, A. V. (2003). Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, 23.
Sacristán, G. J. (2013). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 4(40), 143-155.
Saviani, D. (2009). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 4(40), 143-155.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Benedita Alho da Silva, Cezar Luís Seibt

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




