Pedagogical Practices of Physical Education in Rural Schools from a Liberating Perspective
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19730Abstract
ABSTRACT. This article aims to conceptualize and deepen the understanding of Physical Education pedagogical practices in rural schools from a liberating perspective, grounded in the theoretical contributions of Paulo Freire and Elenor Kunz. A qualitative approach was adopted, utilizing participant observation, semi-structured interviews, and field diary entries, involving five Physical Education teachers from rural schools in the municipality of Conceição do Castelo, Espírito Santo. The theoretical premises outline a conceptual framework supported by the contributions that guide the study of Physical Education from a liberating perspective. A gap is evident between the pedagogical practices of the Physical Education Curricular Component and the knowledge constructed by individuals in the local context. Small advances in practices are observed; however, critical problematization with students regarding the weaknesses and strengths that emerge in everyday school life is still necessary. Therefore, the need to promote studies and actions that contribute to characterizing and strengthening this educational modality in rural areas is highlighted, ensuring a transformative education based on formative experiences that foster reflection, dialogue, and emancipation.
Downloads
Literaturhinweise
Cardoso, A. L. (2005). Futebol co-educativo na concepção crítico emancipatória: possibilidade pedagógicas. In Kunz, E. (org.). Didática da Educação Física 3: futebol (pp. 133-163). 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí.
Cardoso, C. L. (2001). Concepção de Aulas Abertas. In Kunz, E. (Org.). Didática da Educação Física 1. (pp. 121-158). 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí.
Carvalho, S. M. (2025). A formação permanente freireana de professores e professoras de Educação Física de Escolas do Campo no município de Conceição do Castelo/ES, com base em suas práticas pedagógicas (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Freire, P. (2001). A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez.
Freire, P. (1982). A importância do ato de ler – em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez.
Freire. P. (1981). Criando métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In Brandão, C. R. (Org.). Pesquisa participante (pp. 34-41). São Paulo, SP: Brasiliense.
Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. 25. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (2014). Pedagogia da tolerância. 3. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (2022). Pedagogia do oprimido. 83. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (2016). Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Giovedi, V. M. (2016). Violência curricular e a práxis libertadora na escola pública. Curitiba, PR: Appris.
Kunz, E. (2001). Educação Física: ensino e mudanças. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí.
Kunz, E. (2005). Práticas Didáticas para um “Conhecimento de si’; de crianças e
jovens na Educação Física. In Kunz, E. (Org.). Didática da Educação Física 2 (pp. 15-52). 3. ed. Ijuí, RS: Unijuí.
Kunz, E. (1994). Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Unijuí.
Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. (2003, 9 de janeiro). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=Nos%20estabelecimentos%20de%20ensino%20fundamental,Hist%C3%B3ria%20e%20Cultura%20Afro%2DBrasileira.
Maldonado, D. T. (2023). Paulo Freire com a educação física escolar: 15 problematizações sobre educar como ato político. In Bossle, F., Prodócimo, E., & Maldonado, D. T. (Orgs.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar (pp. 15-25). Florianópolis, SC: Tribo da Ilha.
Minayo, M. C. S. (2007). Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In Minayo, M. C. S. et al. (Orgs.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 61-77). 26. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Pereira, A. S., & Prodócimo, E. (2023). Paulo Freire, um sujeito que amou profundamente. In Bossle, F., Prodócimo, E., & Maldonado, D. T. (Orgs.). Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar (pp. 80-102). Florianópolis, SC: Tribo da Ilha.
Saul, A. M., & Saul, A. (2018). Educação Permanente. In Streck, D. R., Redin, E., & Zitkoski, J. J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire (pp. 169-170). 4. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Saul, A. M., & Saul, A. (2022). Tramas conceituais do pensamento freireano: uma construção para o ensino e a pesquisa. In Oliveira, I. A. de, & Santos, T. R. L. dos (Orgs.). Tramas conceituais sobre o pensamento educacional de Paulo Freire (pp. 15-34). São Carlos, SP: Pedro & João Editores.
Staviski, G., & Kunz, E. (2017). Sem tempo de ser criança: o se-movimentar como possibilidade de transgredir uma insensibilidade para o momento presente. In Kunz, E. (Org.). Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança (pp. 39-70). 2. ed. ampl. Ijuí, RS: Unijuí.
Surdi, A. C., Marques, D. A. P., & Kunz, E. (2017). A sensibilidade na Educação Infantil: professoras advertem – as crianças precisariam brincar com mais liberdade – mas na escola é diferente. In Kunz, E. (Org.). Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança (pp. 83-102). 2. ed. ampl. Ijuí, RS: Unijuí.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Silvana Martins de Carvalho, Débora Monteiro do Amaral

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




