Pedagogical Practices of Physical Education in Rural Schools from a Liberating Perspective

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19730

Abstract

ABSTRACT. This article aims to conceptualize and deepen the understanding of Physical Education pedagogical practices in rural schools from a liberating perspective, grounded in the theoretical contributions of Paulo Freire and Elenor Kunz. A qualitative approach was adopted, utilizing participant observation, semi-structured interviews, and field diary entries, involving five Physical Education teachers from rural schools in the municipality of Conceição do Castelo, Espírito Santo. The theoretical premises outline a conceptual framework supported by the contributions that guide the study of Physical Education from a liberating perspective. A gap is evident between the pedagogical practices of the Physical Education Curricular Component and the knowledge constructed by individuals in the local context. Small advances in practices are observed; however, critical problematization with students regarding the weaknesses and strengths that emerge in everyday school life is still necessary. Therefore, the need to promote studies and actions that contribute to characterizing and strengthening this educational modality in rural areas is highlighted, ensuring a transformative education based on formative experiences that foster reflection, dialogue, and emancipation.

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Autor/innen-Biografien

Silvana Martins de Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Mestre no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação PPGPE/CE/UFES, na Linha "Práticas Educativas, Diversidade e Inclusão Escolar". Pós graduada em Educação Infantil pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá e em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Madre Gertrudes de São José em Cachoeiro de Itapemirim, atual Centro Universitário São Camilo, (2001). Experiência na área da Educação como professora do Núcleo Comum nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e em Componentes Curriculares Específicos nos Anos Finais e Ensino Médio. Experiência como Técnica Educacional (Pedagoga) nos Anos Finais do Ensino Fundamental e como Coordenadora Municipal de Programas Federais.

Débora Monteiro do Amaral, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos. É Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFSCar, na linha de pesquisa "Práticas Sociais e Processos Educativos". Pesquisadora na área de Educação Popular na perspectiva de Paulo Freire, Educação do Campo e Movimentos Sociais do Campo. Atualmente é docente na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) atuando no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES) e é uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas Paulo Freire (GEPPF - UFES). Atua como docente do Mestrado Profissional em Educação da UFES. Membro no Comitê Estadual de Educação do Campo do Espírito Santo (COMECES). Membro do Grupo de Trabalho de Política Agrária, Urbana e Ambiental (GT PAUA) na Associação de Docentes da UFES (ADUFES).

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Martins de Carvalho, S., & Monteiro do Amaral, D. (2025). Pedagogical Practices of Physical Education in Rural Schools from a Liberating Perspective. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19730. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19730

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios