Educational pathways for rural students in the Acrean Amazon and the transgressive curriculum
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19740Abstract
ABSTRACT. In this study we aim to analyze the Single Reference Curriculum of Acre (SRCA) with a focus on Rural Education in order to understand how this curriculum is organized in the context of training itineraries and, from this, reflect on the contrast of this organization with the idea of transgressing the prescribed curriculum and traditional teaching in pedagogical practices for High School (H.S). This is a study with a qualitative approach in which we used the documentary research methodology in SRCA and in the Opinion of the National Education Council (NEC) No. 03/2018, which deals with updates to the National Curricular Guidelines (NCG’s) for H.S, using the following authors as the theoretical analysis framework: Molina (2004; 2006) and Spivak (2010). The study realized pointed out that the training itineraries of secondary education for Rural Education show evidences of being organized in a colonial way in that it does not allow greater flexibility for the social construction of the curriculum. We conclude, therefore, that there are difficulties in the viability of critical and liberating pedagogical practices for the marginalized subjects of Rural Education and their epistemologies inferred from the documentary study carried out.
Downloads
Literaturhinweise
Acre, Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esportes. (2021). Currículo de Referência Único do Estado do Acre. Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esportes do Acre. https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio/pdfs/RCSEEAC.pdf
Conselho Nacional de Educação (Brasil). Câmara de Educação Básica. (2018). Parecer nº 03/2018: Atualização das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, observadas as alterações introduzidas na LDB pela Lei nº 13.415/2017. Ministério da Educação. http://www.abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Parecer-cne-ceb-003-2018-11-08.pdf
Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, 3(1), 60–81.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Gadotti, M. (1995). Concepção dialética da educação: Um estudo introdutório. Cortez.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6ª ed.). Atlas.
Hage, S. M. (2012). Por uma escola do campo de qualidade social: transgredindo o paradigma (multi)seriado de ensino. In: M. C. Molina & H. C. A. Freitas (Orgs.), Educação do Campo (pp. 97-113). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. 24(85), 97-113).
Machado, T. M. R., Correia, M. J. N., & Silva, C. E. (2021). O novo normal: controvérsias da educação remota em meio à pandemia. In: Anais do 7º Seminário Anpae Norte (Vol. 01). (Evento realizado em 2022, Rio Branco, Acre).
Machado, T. M. R. (2013). O currículo do ócio: da negação à ressignificação. In: G. R. Albuquerque et al. (Orgs.), Anais do VII Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul Ocidental: Diásporas Amazônicas (pp. [números das páginas não fornecidos]). Edufac.
Machado, T. M. R. (2007, outubro). Organização curricular: objetivos ou competências e habilidades? Procurando a diferença entre “seis e meia dúzia” [Apresentação em painel]. 30ª Reunião Anual da ANPEd, Caxambu, Minas Gerais, Brasil.
Molina, M. C. (2006). Educação do campo e pesquisa: Questões para reflexão. Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (Orgs.). (2004). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (Coleção Por Uma Educação do Campo, Nº 5). Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo.
Navarrete, J. M. (2014). Colonialidad y des/colonialidad en América Latina: Elementos teóricos. GEOgraphia, 15(30), pp. 8–32.
Saviani, N. (2003). Currículo: um grande desafio para o professor. Revista de Educação, (16), 35-38.
Santos, B. S., & Meneses, M. P. (2010). Introdução. In: B. S. Santos & M. P. Meneses (Orgs.), Epistemologias do Sul. Cortez.
Spivak, G. C. (2010). Pode o subalterno falar? (S. R. G. Almeida, M. P. Feitosa, & A. P. Feitosa, Trads.). Editora UFMG. (Originalmente publicado em 1988).
Silva, T. T. (2016). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo (8ª ed.). Autêntica Editora.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Klebe Miranda de Lima, Beatriz França de Morais, Tânia Mara Rezende Machado

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




