Experience report in the curse from Licentiate of Education of Countryside on learning about Agroecology

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19806

Résumé

ABSTRACT. In this experience report, I will share my journey with the learning of Agroecology. This knowledge was constructed inside and outside the classroom, in a territory marked by contradictions and conflicts that end up making the ways of life linked to the countryside invisible. One of the projects I carried out using Agroecology as the main methodological tool was with the Institutional Program for Teaching Initiation Grants (PIBID). There I was able to work in a countryside school in the municipality of Itaguaí – RJ, in the Mazomba neighborhood, a region with a strong presence of family farming. At the Camilo Cuquejo Municipalized State School, we encountered some problems that are also found in other countryside schools, mainly related to the precariousness of public education, the closing of countryside schools, multi-grade classes, and the lack of school infrastructure. Despite facing these problems, we were able to carry out the proposed activities with the students and other members of the school community. Thus, Agroecology, with its dialogic and interdisciplinary approach, allowed us to work on different contents and relate them to the students' reality, dialoguing with the knowledge they already carried.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Lazarus Azevedo de Paula, Université rurale fédérale de Rio de Janeiro

Brésilien, élevé à Seropédica dans la Baixada Fluminense. Technicien en agroécologie du Collège technique de l’Université rurale fédérale de Rio de Janeiro (CTUR). Diplômé du diplôme en éducation rurale au Département de l’éducation rurale, des mouvements sociaux et de la diversité de l’Institut d’éducation de l’UFRRJ.

Tarci Gomes Parajara, Université rurale fédérale de Rio de Janeiro

Professeur diplômé d'un baccalauréat en sciences agronomiques, d'une maîtrise en enseignement Agricole. Responsable des matières dans le domaine de l'agroécologie pour les cours de premier cycle en sciences agricoles et en éducation rurale à l'UFRRJ.

Ramofly Bicalho, Université rurale fédérale de Rio de Janeiro

Professeur titulaire à l'UFRRJ - Université rurale fédérale de Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Situé au Département de l'Éducation Rurale, des Mouvements Sociaux et de la Diversité. Professeur titulaire du baccalauréat en éducation rurale, au PPGEA – Programme de troisième cycle en éducation agricole et au PPGEduc – Programme de troisième cycle en éducation, contextes contemporains et revendications populaires. Travaux sur les thèmes suivants : Politiques publiques pour l'éducation rurale, Mouvements sociaux et éducation populaire.

Références

Altieri, M. (2004). Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Bicalho, R. (2018). História da Educação do Campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. In Coelho, G., Araújo, G (Orgs). Educação do Campo e cidadania no Brasil contemporâneo (pp. 69 - 115). Palmas, TO: Universidade Federal do Tocantins / EDUFT.

Bicalho, R., Leite, I. (2024). A Educação do Campo no Brasil e suas interfaces com os Movimentos Sociais de luta pela terra. Revista Cocar. Edição Especial, (33), 1-18. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/issue/view/231

Caporal, F. (2009). Agroecologia: uma nova ciência para apoiar a transição a agriculturas mais sustentáveis. Brasília.

Decreto n°. 7.352, (2010, 4 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm

Deliberação nº 55, (2014, 30 de abriu) Institucionalizar o curso de Licenciatura em Educação do Campo como um curso de graduação regular da UFRRJ, Aprovar o Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Recuperado de: https://cursos.ufrrj.br/grad/lec/files/2024/11/PPC-Lec-2.pdf

Edital MDA/INCRA/CNPq – PRONERA Nº 04, (2009). Seleção pública de propostas para apoio à capacitação e extensão tecnológica de estudantes oriundos de assentamento de Reforma Agrária do INCRA, no âmbito do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Recuperado de: file:///C:/Users/Windows%2010/Downloads/6917436143135058-004%20(1).pdf

Gliessman, S. (2005). Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Kinupp, V. (2014). Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANC) no Brasil: guia de identificação, aspectos nutricionais e receitas ilustradas. São Paulo: Instituto Plantarum de Estudos da Flora.

Portaria nº 86, (2013, 1 de fevereiro). Institui o Programa Nacional de Educação do Campo – PRONACAMPO, e define suas diretrizes gerais. Recuperado de: https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/port_86_01022013.pdf

Resolução RDC n° 19, (2010, 9 de março). Dispõe sobre a notificação de drogas vegetais junto à Agência Nacional de Vigilância Sanitária (ANVISA) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. Recuperado de: https://www.normasbrasil.com.br/norma/resolucao-10-2010_113301.html

Resolução Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica n° 1, (2002, 3 de abriu). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012002.pdf

Téléchargements

Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Azevedo de Paula, L., Gomes Parajara, T., & Bicalho, R. (2025). Experience report in the curse from Licentiate of Education of Countryside on learning about Agroecology. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19806. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19806

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios