For a Educommunication Cyber People: Activism and Dialogue in Digital Media

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p550

Schlagworte:

Educomunicação, Cibercultura, Jornalismo, Ativismo

Abstract

ABSTRACT. This paper analyzes, with a theoretical framework centered on Jurgen Habermas and Paulo Freire, spaces for the performance of educational communication in a popular culture mediated by digital in popular terms, what we call here a ciberpopular culture. The goal is to show how this scenario could provide a dialogical and alternative educational communication from finding the double condition of the concept of massification and reflection provided by Freire's dialogic education and four models of action reflected from Habermas's division between System and the Lifeworld.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Rafael Duarte Oliveira Venancio, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo e Professor do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação da Universidade Federal de Uberlândia

Literaturhinweise

Brecht, B. (2005). Teoria do rádio (1927-1932). In: Meditsch, E. Teorias do Rádio. Florianópolis: Insular.

Bucci, E. (2002). Televisão objeto: a crítica e suas questões de método. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2007). Mil Planaltos. Lisboa: Assírio & Alvim.

Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Grossman, L. (2006). “TIME’s Person of the Year: You”. TIME. Vol. 168, nº 26, New York: TIME, 25/12/2006.

Habermas, J. (1984). Mudança Estrutural da Esfera Pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Habermas, J. (1989). The Theory of Communicative Action. Boston: Beacon.

Habermas, J. (2001a). Progresso técnico e mundo social da vida. In: Habermas, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Ed. 70.

Habermas, J. (2001b). Técnica e ciência como "ideologia". In: Habermas, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Ed. 70.

Habermas, J. (2004). A Ética da Discussão e a Questão da Verdade. São Paulo: Martins Fontes.

Howe, J. (2009). O Poder das Multidões. Rio de Janeiro: Elsevier-Campus.

Keen, A. (2007). The Cult of the amateur. New York: Doubleday.

Morin, E. (1967). Cultura de Massas no Século XX – O Espírito do Tempo. R. J.: Forense.

Morin, E. (1977). Cultura de Massas no Século XX – O Espírito do Tempo: volume II (Necrose). Rio de Janeiro: Forense.

Nobre, M. (2004). A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Tapscott, D., & Williams, A. D. (2006). Wikinomics. New York: Portfolio.

Vasconcelos, M. L. M. C., & Brito, R. H. P. (2006). Conceitos de educação em Paulo Freire. Petrópolis: Vozes.

Venâncio, R. D. O. (2007). Difusão Metropolitana e Divulgação Científica. São Paulo: Plêiade.

Venâncio, R. D. O. (2010). Massificação e Jornalismo. (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo.

Venâncio, R. D. O. (2013). Jogo Lógico e a Gramática do Rádio. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo.

Wright Mills, C. (1981). A Elite do Poder. Rio de Janeiro: Zahar.

Veröffentlicht

2016-12-13

Zitationsvorschlag

Venancio, R. D. O. (2016). For a Educommunication Cyber People: Activism and Dialogue in Digital Media. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 550–571. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p550

Ausgabe

Rubrik

Paper