Unveiling fences: a look at the Rural Education in the Southeast of Tocantins

Autor/innen

  • Thiago Ferreira dos Santos Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Idemar Vizolli Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Adriana Demite Stephani Universidade Federal do Tocantins - UFT http://orcid.org/0000-0001-6622-7097

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p381

Schlagworte:

Educação do Campo, Educação do campo, Escolas Rurais, Escolas do campo, Campo, Tocantins., Tocantins

Abstract

ABSTRACT. We live in a time of changes in politics, economics, science and technology, which has generated profound changes in the way of living in society. However, the past of abandonment and isolation regarding investments, infrastructure and valuation is still latent in many rural schools, which demands a closer and critical look and the expansion of research on this issue. Thus, the present study aims to map the reality of the rural schools of the regional schools of Arraias and Dianópolis located in the Southeast of Tocantins, analyzing their current situation. In order to do so, we used documentary research with a predominantly qualitative approach to the treatment and collection of data and information available in the collection of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), State Secretariat of Education of Tocantins (SEDUC) and Ministry Education and Culture (MEC). In addition to these documents, some authors have based our discussions on Field Education: Arroyo, Caldart and Molina (2004), Caldart (2012), Kolling, Nery and Molina (1999), Nunes (2016), among others. The results pointed out that the conditions of educational assistance to the populations living in the countryside are still fragile in the regions studied, even in the face of the expansion of public policies aimed at assisting peasants.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Thiago Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Federal do Tocantins e graduado em Pedagogia pela mesma universidade.

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins e membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da mesma universidade.

Adriana Demite Stephani, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Literatura pela Universidade de Brasília. Professora Adjunta da Universidade Federal do Tocantins e Coordenadora do curso de Pedagogia (Campus de Arraias) da mesma universidade.

Literaturhinweise

Alves, G. L. (Org.). (2009). Educação no campo recortes no tempo e no espaço. Campinas, SP: Autores Associados.

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Org.). (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado em 02 de setembro, 2016, de http://www.planalto.gov.br.

_______. (2002). Resolução CEB/MEC nº 001, de 03 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Recuperado em 06 de setembro, 2016, de http://www.portal.mec.gov.br.

_______. (2010). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Escola Ativa – Projeto Base. Brasília.

_______. (2015). Caderno Territorial – Sudeste do Tocantins/CGMA. Brasília.

_______. (2016). Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização em Idade Certa. Brasília. Recuperado em 09 de novembro, 2016, de http://pacto.mec.gov.br/2-uncategorised/53-entendento-o-pacto.

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R.S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-63.

Kolling, E. J., Nery, I., & Molina, M. C. (1999). Por uma educação básica do campo (memória). Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.

Nunes, K. C. S. (2016). Cenário da educação do Campo no Estado do Tocantins. Espaço do Currículo, 9(2), 328-340.

Oliveira, L. M. T., & Campos, M. (2012). Educação Básica do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Tocantins. (2012). Secretaria de Estado de Educação, Juventude e Esportes. Programa Circuito Campeão. Recuperado em 09 de novembro, 2016, de http://www.planalto.gov.br.

____________. (2015). Secretaria de Estado de Educação, Juventude e Esportes. Censo Escolar da Educação Básica. Palmas.

Nobre, M. (2004). A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Tapscott, D., & Williams, A. D. (2006). Wikinomics. New York: Portfolio.

Vasconcelos, M. L. M. C., & Brito, R. H. P. (2006). Conceitos de educação em Paulo Freire. Petrópolis: Vozes.

Venâncio, R. D. O. (2007). Difusão Metropolitana e Divulgação Científica. São Paulo: Plêiade.

Venâncio, R. D. O. (2010). Massificação e Jornalismo. (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo.

Venâncio, R. D. O. (2013). Jogo Lógico e a Gramática do Rádio. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo.

Wright Mills, C. (1981). A Elite do Poder. Rio de Janeiro: Zahar.

Veröffentlicht

2016-12-13

Zitationsvorschlag

dos Santos, T. F., Vizolli, I., & Stephani, A. D. (2016). Unveiling fences: a look at the Rural Education in the Southeast of Tocantins. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 381–401. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p381

Ausgabe

Rubrik

Paper