Dimensions of Rural Education in the Amazonas: clues from the specialized literature

Authors

  • Camila Ferreira da Silva Universidade Federal do Amazonas - UFAM https://orcid.org/0000-0002-2348-9350
  • Janderson Bragança Ribeiro Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Márcio de Oliveira Universidade Federal do Amazonas - UFAM https://orcid.org/0000-0003-4706-2930
  • Heloisa da Silva Borges Universidade Federal do Amazonas - UFAM

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12403

Abstract

ABSTRACT. The research that supports this article outlined as a general objective the exercise of understanding the political dimensions of Rural Education (EC) in the country and in the Amazonian context, which was materialized from a balance of intellectual work around the rural reality. The article presents a bibliographical mapping of the productions related to public policies in RE in Brazil and Amazonas. This dialogue between national and local is expressed in the methodological path of the literature review, which included searches in the Federal University of Amazonas and the State University of Amazonas repositories and in the Scielo, Google Academic and Capes Periodicals electronic databases. Among the results and conclusions, the following research findings are highlighted: the social movements in the countryside are the protagonists in the design of policies for RE in Brazil; the political, pedagogical and productive dimensions of CE are ratified; the concept of sustainable development is in dispute; while the specificities of the Amazonian countryside lie in the confrontation between the historical exploitation of natural resources, the peasant way of life and social inequalities.

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Author Biographies

Camila Ferreira da Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas (UFAM); Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM. Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Nova de Lisboa, com Bolsa Erasmus Mundus da União Europeia, com Pós-Doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Janderson Bragança Ribeiro, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Bolsista de Mestrado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM, 2019/2021).

Márcio de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela UEM. Professor Adjunto da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Diversidade Sexual (NUDISEX/UEM).

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFAM. Coordenadora Institucional do PARFOR-UFAM.

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Published

2021-12-15

How to Cite

Ferreira da Silva, C., Bragança Ribeiro, J., de Oliveira, M., & da Silva Borges, H. (2021). Dimensions of Rural Education in the Amazonas: clues from the specialized literature. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12403. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12403