Be a teacher of Rural Schools in Paraná/BR between 1915 and 1946

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14314

Abstract

ABSTRACT. This article analyzes the relationship between the organization of the rural school and the teachers in the State of Paraná between 1915 and 1946. The time frame is linked to the educational legislation, being the year 1915, marked by a law of the state of Paraná that brought for the first the name rural school. As a final cut, we define 1946, the year of the implementation of the Organic Law of Primary Education and the Organic Law of Normal Education. The investigation included reports, laws, and decrees, among others, in addition to making use of bibliographies on the subject. When it comes to teachers and their relationship with rural education, the speeches of the time highlighted the importance of the teacher in rural schools, as they assumed all responsibilities for the execution of teaching, being considered the pivot of instruction. However, despite indicating the importance of the teacher, the reports attribute to them the responsibility for the difficulties faced by education, associating, especially, the lack of teacher training, since teachers without training worked, especially in rural schools. In view of this, the State sought alternatives to train teachers, with the installation of rural complementary schools, despite this; we showed that there were few trained teachers who worked in rural education in the period.

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Author Biographies

Denize Santi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE 2015-2017. Formada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE campus de Francisco Beltrão - PR, 2011 - 2014. Pesquisadora da História da Educação Imperial, Republicana, Inspetores de Ensino e Ensino Rural. Está vinculada ao Grupo Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares, da Universidade Estadual de Maringá, e ao Grupo de Pesquisa HISTEDOPR - GT local do HISTEDBR, na Linha de Pesquisa: História, Sociedade e Educação no Brasil da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel.

André Paulo Castanha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduado em História (1995) e mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (1999). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2007) na área de Fundamentos da Educação. Vencedor do Prêmio Capes de Teses 2008 na área da Educação. Pós-Doutor (2011) pelo Departamento de Filosofia e História da Educação da Unicamp, sob a supervisão de Dermeval Saviani. Professor Associado - C, na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Francisco Beltrão, no qual desenvolvo atividades no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação, nível de Mestrado. Tenho experiência de ensino na área de Educação e História, com ênfase em História da Educação e pesquisa em Educação. Pesquisador da História da Educação Brasileira séculos XIX e XX, em âmbito nacional e regional, tendo como base as fontes primárias. No âmbito regional, tenho dedicado esforços para compreender a educação nas regiões Sudoeste, Oeste e Sul do Paraná. Estou vinculado ao Grupo de Pesquisa História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDOPR) - GT local do HISTEDBR e na Linha de Pesquisa: Sociedade, Conhecimento e Educação, junto ao Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Francisco Beltrão. Na Pós-Graduação tenho orientado pesquisas sobre história e historiografia da educação nacional e regional, biografias, políticas educacionais e ensino de história. Além disso, tenho atuado e pesquisado aspectos ligados a temática da Educação Especial e Inclusão, pois sou pai de um menino autista.

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Published

2023-03-11

How to Cite

Santi, D., & Castanha, A. P. (2023). Be a teacher of Rural Schools in Paraná/BR between 1915 and 1946. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14314. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14314