Teaching and learning methods and their relationship with the history and memory of education

Authors

  • Francisca Rodrigues Lopes Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT image/svg+xml
  • José Ricardo Souza Mafra Universidade Federal do Oeste do Pará – UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19419

Abstract

ABSTRACT: Childhood experiences are perhaps the most significant memories for a person, as they constitute the memory of their experiences. Actions such as playing, going to school, working and participating in family or community events bring learning and leave marks on the memory. This text is the result of a research whose main objective is to investigate the memory of the teaching methods and the pedagogical resources that were used to teach children to read and write from the 1950s to the 1990s, in order to highlight the place that the instruments, methods and punishments used in teaching occupy in the memories that marked the childhood of people of various generations. The methodology involves the categories of bibliographic, documentary and iconographic research, through the survey of icons such as: Books, Booklets, ABC, Multiplication Tables, Rulers, Rods, Paddling, etc., which were used in teaching. The research also includes visits to Museums and Memory Centers that have in their collection’s objects representative of the practices of teaching the first letters and numbers. The São Paulo Museum of Arts (MASP), the Catavento Museum (SP), the Carolina Historical Museum (MA) and the Education Memory Center (Cemed) of the CEHS in Tocantinópolis have already been visited.

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Author Biographies

Francisca Rodrigues Lopes, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professora da Uiversidade Federal do Tocantins - Campus de Tocantinópolis. Curso de Pedagogia.

Doutora em Comunicação e Semiótica.

Autora dos livro:

- Quando Deus quer (2010)

- Da sedução de ensinar, do desejo de aprender: (Inter)mediações do processo ensino-aprendizagem (2011)

José Ricardo Souza Mafra, Universidade Federal do Oeste do Pará – UFOPA

Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará; Mestrado (2003) e Doutorado (2006) em Educação, área de concentração em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação PPGE/UFOPA. Atua como professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia Doutorado em Educação em Rede PPGEDA/UFPA e no Programa de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/UFMT) Associação em Rede intitulada Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)

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Published

2024-12-19

How to Cite

Lopes, F. R., & Souza Mafra, J. R. (2024). Teaching and learning methods and their relationship with the history and memory of education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19419 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19419

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares

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