Continuing Education for Rural Education Teachers: a focus on the actions of a Municipal Education Secretariat in the Mata Norte region of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19704

Keywords:

Educação do Campo, Formação de Professores, Prática Docente

Abstract

Abstract. This research proposed to analyze the proposals of the Municipal Department of Education of Buenos Aires/PE regarding the construction of educational policies for continuing education for teachers of Rural Education at the levels of Early Childhood Education and the Early Years of Elementary School. To consolidate the theoretical reflections, we anchored ourselves in authors such as: Alencar; Arroyo; Caldart; Hage; Molina e Silva, as well as the legal and regulatory documents in force. Based on a qualitative approach, the following data collection instruments were used: application of semi-structured interviews; use of questionnaires; participant observation and focus group composition. The collected data were submitted to Bardin content analysis, according to the definition of the analysis categories. The results weave reflections on the continuing education offered to teachers of rural schools in the municipality territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Dias da Silva, Universidade de Pernambuco

Doutorando em Ensino (UFRPE). Mestre em educação (UPE). Professor da Rede Municipal de Educação (SEDUC), Buenos Aires, Pernambuco, Brasil. E-mail: carlos.eduardodias@upe.br

Waldenia leão de Carvalho, Universidade de Pernambuco

Doutora em Educação (UERJ). Mestra em Educação (UEPB). Professora da Universidade de Pernambuco (UPE), Nazaré da Mata, Pernambuco, Brasil. E-mail: waldenia.leao@upe.br

References

Angelo, R., & Souza, M. (2019) A formação de professores nas escolas do campo: desafios e persectivas. Revista Educação Rural, 15(2), 45-60.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70, São Paulo.

Brasil. (1996). Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Recuperado em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

Brasil. (2008). Resolução nº 2, de 28 de abril de 2008. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf

Brasil. (2012). Dados do PRONACAMPO. Ministério da Educação. Recuperado em: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/documentos/programa-nacional-de-educacao-docampo-pronacampo.pdf/at_download/file

Brasil. (2016). Decreto nº 8.752, de 9 de maio de 2016. Recuperado em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8752.htm

Brasil. (2007). Parecer CNE/CEB nº03/2008. Reexame do Parecer CNE/ CEB Nº 23/2007. Recuperado em: 130 http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_parecer_3_de_18_de_fevereiro_de_2008.pdf

Brasil. (2007). Parecer CNE/CEB nº 23/2007. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/pceb023_07.pdf

Brasil. (2018). Projeto Base Escola Ativa. Recuperado em:<http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/escola_ativa/projeto_base_ea.pdf

Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB 1/2002. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800- rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192

Brasil. (2020). Censo Escolar da Educação Básica 2020 – Resumo Técnico. Brasília, fev. 2020. Recuperado em:<https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf

Brasil. (2021). Censo Escolar da Educação Básica 2021 - Notas Estatísticas. Recuperado em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2021.pdf

Caldart, R. S. (2009) Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003

Chaer, G., Diniz, R. R., Ribeiro, E. A. (2011). A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, 7(7), 251-266.

Gatti, B. A. (2005). Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro.

Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educ.Soc. 3(129), 1165-1182. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531

Hernández, F. (2016). Situações para questionar e expandir a formação permanente. In Gil, J. M. S., & Hernández, F. (Orgs.). Professores na incerteza: aprender a docência no mundo atual. 155-174. Porto Alegre

Imbernón, F. (2002). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.

Lima, M., & Machado, J. (2018). A importância da formação docente no ambiente escolar. Revista Brasileira de Educação, 23(85), 112-130.

Marques, J. P. (2016). A "observação participante" na pesquisa de campo em educação. Educação em Foco, 19(28), 263-284. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v19i28.1221

Minayo, M. C. (Org). (2016). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Molina, M. C., & Martins, M. F. A. (2019). Reflexões sobre o processo de realização e os resultados dos Seminários Nacionais de Formação Continuada de Professores das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil. In Molina, M. C., & Martins, M. F. (Org.s). Formação de Formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil (p. 17-38). Belo Horizonte: Autêntica.

Molina, M. C. (2015) Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.39849

Pimenta, S. G. (2006). Professor reflexivo: experiência com a formação docente. 6. ed. São Paulo: Cortez.

Published

2025-12-22

How to Cite

Silva, C. E. D. da, & Carvalho, W. leão de. (2025). Continuing Education for Rural Education Teachers: a focus on the actions of a Municipal Education Secretariat in the Mata Norte region of Pernambuco. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19704. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19704

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios