Continuing Education for Rural Education Teachers: a focus on the actions of a Municipal Education Secretariat in the Mata Norte region of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19704Keywords:
Educação do Campo, Formação de Professores, Prática DocenteAbstract
Abstract. This research proposed to analyze the proposals of the Municipal Department of Education of Buenos Aires/PE regarding the construction of educational policies for continuing education for teachers of Rural Education at the levels of Early Childhood Education and the Early Years of Elementary School. To consolidate the theoretical reflections, we anchored ourselves in authors such as: Alencar; Arroyo; Caldart; Hage; Molina e Silva, as well as the legal and regulatory documents in force. Based on a qualitative approach, the following data collection instruments were used: application of semi-structured interviews; use of questionnaires; participant observation and focus group composition. The collected data were submitted to Bardin content analysis, according to the definition of the analysis categories. The results weave reflections on the continuing education offered to teachers of rural schools in the municipality territory.
Downloads
References
Angelo, R., & Souza, M. (2019) A formação de professores nas escolas do campo: desafios e persectivas. Revista Educação Rural, 15(2), 45-60.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70, São Paulo.
Brasil. (1996). Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Recuperado em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
Brasil. (2008). Resolução nº 2, de 28 de abril de 2008. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf
Brasil. (2012). Dados do PRONACAMPO. Ministério da Educação. Recuperado em: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/documentos/programa-nacional-de-educacao-docampo-pronacampo.pdf/at_download/file
Brasil. (2016). Decreto nº 8.752, de 9 de maio de 2016. Recuperado em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8752.htm
Brasil. (2007). Parecer CNE/CEB nº03/2008. Reexame do Parecer CNE/ CEB Nº 23/2007. Recuperado em: 130 http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_parecer_3_de_18_de_fevereiro_de_2008.pdf
Brasil. (2007). Parecer CNE/CEB nº 23/2007. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/pceb023_07.pdf
Brasil. (2018). Projeto Base Escola Ativa. Recuperado em:<http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/escola_ativa/projeto_base_ea.pdf
Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB 1/2002. Recuperado em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800- rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2020). Censo Escolar da Educação Básica 2020 – Resumo Técnico. Brasília, fev. 2020. Recuperado em:<https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf
Brasil. (2021). Censo Escolar da Educação Básica 2021 - Notas Estatísticas. Recuperado em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2021.pdf
Caldart, R. S. (2009) Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Chaer, G., Diniz, R. R., Ribeiro, E. A. (2011). A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, 7(7), 251-266.
Gatti, B. A. (2005). Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro.
Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educ.Soc. 3(129), 1165-1182. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531
Hernández, F. (2016). Situações para questionar e expandir a formação permanente. In Gil, J. M. S., & Hernández, F. (Orgs.). Professores na incerteza: aprender a docência no mundo atual. 155-174. Porto Alegre
Imbernón, F. (2002). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.
Lima, M., & Machado, J. (2018). A importância da formação docente no ambiente escolar. Revista Brasileira de Educação, 23(85), 112-130.
Marques, J. P. (2016). A "observação participante" na pesquisa de campo em educação. Educação em Foco, 19(28), 263-284. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v19i28.1221
Minayo, M. C. (Org). (2016). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.
Molina, M. C., & Martins, M. F. A. (2019). Reflexões sobre o processo de realização e os resultados dos Seminários Nacionais de Formação Continuada de Professores das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil. In Molina, M. C., & Martins, M. F. (Org.s). Formação de Formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil (p. 17-38). Belo Horizonte: Autêntica.
Molina, M. C. (2015) Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.39849
Pimenta, S. G. (2006). Professor reflexivo: experiência com a formação docente. 6. ed. São Paulo: Cortez.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Eduardo Dias da Silva, Waldenia leão de Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




