Multigrade schools and democratic management: Possibilities for resistance in Rural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19818

Abstract

Abstract. The aim of this article is to reflect on multigrade schools, looking at aspects related to their importance, spatiality, temporality and historicity in the context of rural education, as well as criticizing and denouncing the closure of public schools in the state of Espírito Santo, based on quantitative comparisons at national and regional level. We also sought to establish possibilities for resistance based on the principles of democratic management as a way of strengthening schools and multi-grade classes as opposed to the indiscriminate closure of public schools in the countryside. Through a bibliographic/documentary survey and analysis of quantitative and qualitative data, we sought to highlight the power of multigrade schools and their possibilities for resistance through democratic management.

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Author Biographies

Eduardo Carlos Souza Cunha, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Graduado e Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006) e em Pedagogia pelo Centro Universitário FACVEST - Unifacvest (2020). Especialista em Gestão Educacional pelo Instituto Superior de Educação e Cultura Ulisses Boyd (2008). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) em 2019. Atualmente é Professor EBTT no Instituto Federal de Santa Catarina. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase no estudo do Currículo e da Formação Inicial e Continuada de professores e da Educação do Campo.  Participo do Grupo de pesquisa do CNPq Culturas, Parcerias e Educação do Campo, coordenado pelo Prof. Dr. Erineu Foerste e do Grupo de Pesquisa Amefricanidade do Instituto Federal de Santa Catarina coordenado pela Prof. Dra. Renata Waleska de Sousa Pimenta. Atualmente, sou Professor Pesquisador do Programa Escola da Terra Capixaba.

Cláudia Vieira Kuffer Chagas, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES), na linha de pesquisa "Docência, Currículos e Processos Culturais". Graduada em Pedagogia pela FAESA - Fundação de Assistência e Educação (2001), possui especializações em Educação Infantil pela Faculdade Integrada de Jacarepaguá, Informática Educativa pela Faculdade Estácio de Sá e Tecnologias Educacionais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Desde 2004, atua como professora de educação infantil e no ensino fundamental, na disciplina de informática, na Prefeitura Municipal de Vitória (PMV/ES), especificamente em Unidades de Ensino no Centro da capital. De 2017 a 2021, exerceu o cargo de diretora escolar na Escola de Ensino Fundamental "São Vicente de Paulo". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em processos de ensino-aprendizagem e uso de tecnologias educacionais. Membro do grupo CNPq Culturas, Parcerias e Educação do Campo.

Erineu Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

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Published

2025-12-22

How to Cite

Souza Cunha, E. C., Vieira Kuffer Chagas, C., & Foerste, E. (2025). Multigrade schools and democratic management: Possibilities for resistance in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19818. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19818

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios