Education, work and vocational training in the MST: the experience of the Course of Agroecology of the Milton Santos School

Authors

  • Erika Porceli Alaniz Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS
  • Neusa Maria Dal Ri Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6789

Abstract

ABSTRACT. In the process of occupation and conquest of agrarian reform settlements, the Movement of Landless Workers implants innumerable educational experiences at different levels and modalities of education to meet the right to education and the need for political and technical training children and youth. This article presents a reflection on the meaning of education and work in the technical course in Agroecology in a school of MST. We look for attempted to grasp the meaning of work as an educational principle effected by the school, as well as identifying the overlap between the technical and political dimension in the training process. It is empirical research conducted at the School Milton Santos, Paraná, through observation and semi-structured interviews with leaders and students. The findings showed that the students are formed through real work experienced in school and in the settlements as complementary moments, aimed at social struggle.

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Author Biographies

Erika Porceli Alaniz, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS

Pós-doutora pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Marília, Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), docente do Mestrado Profissional em Educação, graduação em Pedagogia e em Geografia da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS), experiência na área de educação, trabalhando com principalmente com os temas política educacional, qualificação profissional, autogestão, educação e movimentos sociais, precarização do trabalho docente.

Neusa Maria Dal Ri, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

Professora Livre-Docente III da Universidade Estadual Paulista. Realizou mestrado (UFSCar) e doutorado (USP) em educação, pós-doutorado na Universidade do Minho, Portugal (2008) e na UFSCar (2018). Bolsista PQ do CNPq nível 1D. Editora do periódico científico ORG&DEMO. Líder do Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp – Campus de Marília (2013-2017).

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Published

2019-10-17

How to Cite

Alaniz, E. P., & Dal Ri, N. M. (2019). Education, work and vocational training in the MST: the experience of the Course of Agroecology of the Milton Santos School. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6789. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6789