The praxis of the graduates in Education for Rural Area Course of the University of Brasilia in the management of rural schools: pathways of resistance to the

Auteurs-es

  • Mônica Castagna Molina Universidade de Brasília - UnB
  • Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal https://orcid.org/0000-0002-9021-9596
  • Márcia Mariana Bittencourt Brito Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12965

Résumé

ABSTRACT. The reflections presented here are part of a research developed with the support of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), aiming at analyzing the praxis of graduates of the Licentiate Degree in Education for Rural Areas of the University of Brasília - LEdoC UnB and their contributions to the implementation of new logics of School Organization and Pedagogical Work in Schools for Rural Areas, held between 2020 and 2023. This article discusses the proposition of the National Council of Education - CNE to establish a Common National Competence Matrix for School Principal - MNCCDE and seeks this discussion based on the perspective of the Education for Rural Areas principles that guide the training project of the LEDoCs. The main objective of this text is to identify the ways and possibilities of action of LEdoC UnB graduates that points to resistance to the neoliberal, neotechnicist and generalizing perspective of making the principle of democratic management secondary. The methodological orientation is anchored in the assumptions of Historical-dialectical Materialism, having totality, historicity and contradiction as central categories. The collaborating subjects of the research are graduates of LEdoC of the University of Brasília who work or have worked in the management of school educational processes. In this sense, conversation circles were held with the referred subjects and documental analysis of the following materials was made: Pedagogical Political Projects of the schools in which the graduates work or have worked; Course Conclusion papers and Dissertations produced by them and analysis of the MNCCDE Draft. The results show that this Matrix attacks the pedagogical principles that have been worked in the Licentiate Courses in Education for rural Areas in Brazil and that the praxis of LEdoC UnB alumni who collaborated to this research points to resistance to the capital's educational project in different dimensions, highlighting: a) the search for the intrinsic articulation between the struggles for the right to land, work and education – political commitment; b) the Theory-Practice unit from the perspective of praxis; c) collective work and community participation; d) self-organization and f) the exercise of democratic management based on the understanding of participatory democracy based on self-management.

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Bibliographies de l'auteur-e

Mônica Castagna Molina, Universidade de Brasília - UnB

Atualmente é professora adjunta da Universidade de Brasília, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação , da Universidade de Brasília. Diretora do Centro Transdisciplinar de Educação do Campo e Desenvolvimento Rural, Coordenadora do Grupo de Trabalho de Apoio à Reforma Agrária. Coordenou o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária e o Programa Residência Agrária. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Formação de Educadores, Transdisciplinaridade, Políticas Públicas, Reforma Agrária, Desenvolvimento Sustentável. Possui Graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1989), Especialização em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997), Mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (1998), Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas(2013).

Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília e Mestre em Educação (UNB). Especialista em Educação, Democracia e Gestão Escolar (UNITINS). Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Cândido Mendes. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Docente da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Desenvolve pesquisas no âmbito da Formação de Professores; Interdisciplinaridade; Educação do Campo e Organização do Trabalho Pedagógico.

Márcia Mariana Bittencourt Brito, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Faculdade de Artes Visuais/UFPA. Doutorado em Educação (Universidade de Brasília - UnB). Mestre em Educação (Universidade Federal do Pará - UFPA). Especialista em Educação Superior. Graduada em Pedagogia (UFPA). Tem experiência na Docência e Gestão da Educação Superior (Direção, Supervisão e Coordenação) e Docência e Gestão da Educação Básica e na Formação de Professores. Pesquisa Formação de Professores, Educação do Campo, Educação Superior, Políticas Públicas e Políticas Afirmativas. Membro da Rede Universitas/Br. Avaliadora na Revista Roteiro Qualis Capes B1 na Educação. Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Arte, Cultura e Interdisciplinaridade na Amazônia - CABANA, atualmente exerce a Função de Secretária Municipal de Educação de Belém do Pará.

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Publié-e

2021-11-13

Comment citer

Molina, M. C., Rodrigues Pereira, M. F., & Bittencourt Brito, M. M. . (2021). The praxis of the graduates in Education for Rural Area Course of the University of Brasilia in the management of rural schools: pathways of resistance to the. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12965. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12965

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil

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