Teacher education process: debate about body culture in the Rural Education License Course of the Federal University of Mato Grosso do Sul
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14293Résumé
ABSTRACT. The object of the text is to discuss the Corporal Culture in the process of teacher training for the Degree Course in Rural Education (LEDUCMPO) offered by the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), signaling for the impact that this theoretical-methodological approach can have on rural schools with a view to building an education linked to collective thinking in the search to overcome the capitalist mode of production that succumbs man and nature in favor of the unbridled accumulation of capital, transforming it into disposable merchandise anything that can generate extraordinary profits for the capitalist. Based on the techniques of bibliographic and documentary research. We believe that Body Language understood in the light of the theory that underlies the understanding of Body Culture contributes significantly to paradigm changes in schools in the Brazilian countryside.
Téléchargements
Références
Bracht, V. (2003). Educação física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 3. ed. Ijuí, RS: Ed. Unijuí.
Brasil. (2002). Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Parecer CNE/CEB n. 1. Diário Oficial da União. Brasília, 9 de abril. Seção 1, p. 32.
Brasil. (2010). Decreto n. 7.352, de 4 de novembro. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – Pronera. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file. Acesso em: 20 out. 2020.
Brasil/MEC. (2012). Edital de Seleção n. 02/2012- SESU/SETEC/SECADI/MEC. SESU/SETEC/SECADI/MEC. Chamada Pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior, 2012. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11569-minutaeditais-selecao-ifesifets-03092012&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em 20 de mar. de 2017.
Caldart, R. S. (2010). Educação do Campo: notas para uma análise do percurso. In Molina, M. C. (Org.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão (s./p.). Brasília: Nead. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Cury, C. R. J. (2000). Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez.
D'Ávila, J, L., & Paniago, M, L . (2011). Educação Física escolar: em busca de uma outra sociabilidade. Motrivivencia (UFS), (23), 30-40.
Duarte, N. (2003). Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. 1 ed. Campinas: Autores Associados.
Escobar, M. O. Soares, C. L., & Taffarel, C. N. Z. (1993). A Educação Física escolar na perspectiva do século XXI. In Moreira, W. W. (Org.). Educação Física & esporte: perspectivas para o século XXI (s./p). Campinas, SP: Papirus.
Fernandes, C. C. M. (2020). Os conhecimentos de educação física para os anos finais do ensino fundamental: Textos/documentos curriculares das redes estaduais de ensino do Centro-Oeste (2009-2013) (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.
Gomes, G. V., & Souza M. S.(2021). Formação de Professores em educação física pós BNCC. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 13(2), 858-873. https://doi.org/10.9771/gmed.v13i2.38854
Marx, K., & Engels F. (2007). A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão. São Paulo: Boitempo.
Marx, K. (1998). O Capital. Livro Primeiro (o processo de produção do capital). São Paulo: Nova Cultural.
Mello, R. A. (2014). A necessidade histórica da educação física na escola: A emancipação humana como finalidade. 1ª edição: Instituto Lukács.
Moreira, A. F. B. (2002). Currículo, diferença cultural e diálogo. Educação & Sociedade, 79. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300003
Pistrak, M. M. (2000). Fundamentos da escola do Trabalho. São Paulo.
Rossi, R., & Giorgi, C. A. G. (2014.) Paulo Freire e Educação do campo: Da Invasão à Ocupação Cultural para a Liberdade. Campo-Território: Revista de Geografia Agrária, 9(17), 652-671. https://doi.org/10.14393/RCT91723424
Saviani, D. (2011). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Soares, C. L., Taffarel, C. N. Z., Varjal. E. Filho L. C., Escobar, M. O., & Bracht. V. (1992). Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez.
Souza, J. F. (1987). Uma pedagogia da revolução. São Paulo, Autores Associados.
Taffarel, C. N. Z., et al. (2006). Formação de Professores de Educação Física para a Cidade e o Campo. Pensar a Prática, 9(2), s./p.
UFMS/LEDUCAMPO. (2014). Projeto Pedagógico de Curso Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Recuperado de: https://faed.ufms.br/leducampo. Acesso em 12 de abr. de 2020.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Jorge Luis D'Ávila 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).