The correlation between caring and educating from the point of view of nursery school monitors and teachers

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15573

Résumé

ABSTRACT. The writing deals with the correlation between caring and educating from the point of view of daycare monitors and teachers. The discussion is based on curricular documents about and for Early Childhood Education, in dialogue with authors who discuss the theme. Our main objective is to analyze the correlation between caring and educating based on the relationship between teachers and monitors of municipal daycare centers in Tocantinópolis (TO). The methodology used was the bibliographic analysis followed by the application of a questionnaire to teachers and monitors, with objective and discursive questions referring to the work they develop and the relationships that involve this work. From the analysis carried out, we consider the need for continuous training proposals for early childhood education professionals to be evident, since a constant attempt to divide between the practices of educating and caring is still perceptible, according to the understanding of some teachers present in these educational institutions.

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Bibliographies de l'auteur-e

Mércia Cristina Borges dos Anjos, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Mestra em Sociologia pelo Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Maranhão - PPGS/UFMA. Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal do Norte do Tocantins/UFNT. Especialista em Gestão e Organização do Trabalho Escolar pela Universidade Federal do Tocantins/UFT. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins/UFT. Atualmente é participante do Núcleo de Estudos sobre Infância e Linguagens - NEIL, da UFNT/Tocantinópolis. Integrante do Grupo de Pesquisa MARRÓIA - Estudos de Sociabilidade Urbana, da UFMA/Imperatriz. Trabalha como Professora de nível médio da Educação Infantil na Creche Municipal Maria de Lourdes em Tocantinópolis (TO). Desenvolve estudos sobre Sociologia Urbana e Indígena, Sociologia da Infância e Educação Infantil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil. E-mail: merciacba@mail.uft.edu.br

Arinalda Silva Locatelli, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Graduada em Pedagogia pela UFPA (1997), com Especialização em Supervisão Educacional pela Universidade Iguaçu (2003) e Mestre em Educação pela UFMA (2008). Doutora em Educação pela FaE/UFMG (2018) Professora Adjunta do Curso de Pedagogia do CEHS da UFNT/Tocantinópolis. Coordena o NEIL - Núcleo de Estudos sobre Infância e Linguagem. Desenvolve pesquisas voltadas aos temas: estágio na Educação Infantil, trabalho docente, políticas de formação docente e práticas na educação infantil. E-mail: naldalli@mail.uft.edu.br

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Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Borges dos Anjos, M. C., & Silva Locatelli, A. (2023). The correlation between caring and educating from the point of view of nursery school monitors and teachers. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15573. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15573

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil