Digital technologies and inventive practices in Rural Education: experiences with children in rural settlement territory in Montes Claros-MG

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19789

Résumé

ABSTRACT. This article describes inventive pedagogical practices that, when coupled with Digital Technologies (DT), were implemented by a teacher-researcher pursuing a master’s degree in Education at the State University of Montes Claros (Unimontes). These practices were developed within the project Web Guardians: Navigating the Internet Safely, linked to the Digital Education HUB Research Group at Unimontes, and took place in a multigrade class of the early years of elementary education at a rural settlement school in Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. The proposal sought to value and integrate local experiences into the educational context, contributing to the construction of an immersive environment and promoting digital education. The methodology adopted in this study combines the cartographic method in research-intervention with autoethnography, aiming to describe inventive practices within OnLIFE Education. The main findings reveal strong student engagement and motivation, demonstrating the potential of inventive practices associated with Digital Technologies to overcome traditional approaches and to value local knowledge. These outcomes were evident even in the face of structural challenges, such as limited connectivity and inadequate technological resources in the territory, highlighting the constraints imposed by the lack of infrastructure in rural contexts. It can be concluded that inventive practices and Digital Technologies indeed enhance the perspective of Rural Education; however, their effectiveness remains conditioned by the need to address infrastructure deficiencies.

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Izabela Soares de Souza, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros (2024), graduada em Pedagogia pela mesma universidade (UNIMONTES/2023). Possui especialização em Supervisão Escolar (2024). Atua como tutora na Pós-Graduação Lato Sensu em Formação Docente para a Cultura Digital da UNIMONTES/CEAD. É bolsista e integrante do Laboratório Multiusuário de Tecnologias Digitais na Educação (EDUCAR). Pesquisadora nas áreas da educação, cidadania digital, tecnologias educacionais, práticas pedagógicas inovadoras, ambientes e tecnologias imersivas na educação.

Fábia Magali Santos Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Educação - Linha de Pesquisa: EDUCAÇÃO, MÍDIAS E MEDIAÇÕES CULTURAIS- FE/UnB (2009). Mestre em Ciência da Educação pelo Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona- La Habana/Cuba (2000), título revalidado pela FE/UNB. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2003). Atuou como professora de Tecnologias Educacionais no Mestrado Profissional em Letras PROFLETRAS/Unimontes, (2013-2019) e no Mestrado Profissional em Filosofia - PROF-FILO/Unimontes, (2017-2023). Atuou como coordenadora nos projetos: Universidade Aberta do Brasil/Unimontes - Coordenadora Geral, financiado pela CAPES (2006-2010); Projeto de Pesquisa A FORMAÇÃO DE PROFESSORES A DISTÂNCIA PELO SISTEMA UAB: SABERES E FAZERES, aprovado na CHAMADA MCTI /CNPq /MEC/CAPES N 18/2012. Atuou como BOLSISTA DE INCENTIVO À PESQUISA E AO DESENVOLVIMENTO TECNOLÓGICO, DESTINADA A SERVIDOR PÚBLICO ESTADUAL, Fapemig, EDITAL: 06/2012 (2012-2013). Atuou como Comissão Técnica do processo de avaliação pedagógica do PNLD 2023 Ensino Fundamental Anos Iniciais (Objeto 4) COGEAM/SEB/MEC. Atualmente professora de Tecnologias Educacionais nos cursos de graduação e pós-graduação Stricto Sensu do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros Unimontes. Bolsista do Programa Residência Pedagógica da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-CAPES. Coordenadora do projeto de Ensino, Pesquisa e Extensão : Educar- Laboratório Multiusuário de Tecnologias Digitais na Educação financiado pela Fapemig, Edital N 004/2023 - CENTROS DE TECNOLOGIA E INFRAESTRUTURA PARA PESQUISA NA UEMG E UNIMONTES; Coordenadora do Laboratório de Educação Digital (LED) financiado pelo Fapemig, Edital N 012/2023 - REDES ESTRUTURANTES, DE PESQUISA CIENTÍFICA OU DE DESENVOLVIMENTO TECNOLÓGICO. Coordenadora do projeto de pesquisa OBSERVATÓRIO TECNOLOGIAS DIGITAIS E EDUCAÇÃO, financiado pela Fapemig, Edital N 001/2021 - DEMANDA UNIVERSAL. Membro do Projeto de Pesquisa em rede internacional Desenvolvimento de Competências Digitais em Educação, financiado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq ) e pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Membro da Rede Internacional de Educação OnLIFE* RIEOnLIFE . Temas de interesse: Tecnologias Educacionais, Educação a Distância, Redes Colaborativas de Aprendizagem e Formação de Professores.

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Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Soares de Souza, I., & Santos Vieira, F. M. (2025). Digital technologies and inventive practices in Rural Education: experiences with children in rural settlement territory in Montes Claros-MG. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19789. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19789

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios