The Águia Branca State Integrated Center for Rural Education: interfaces between Rural Education and Environmental Education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7837

Résumé

ABSTRACT. This article is an unfolding of a Master's research carried out at the Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca/ES (CEIER-AB). During our incubation at this school, we collected data for the development of our main objective: to identify the repercussions of environmental issues, to work on the school curriculum based on Generating Themes (TG), for graduating students, in 2018, third grade class of High School integrated to the Technical Course in Agriculture. We deal with the possibilities of contextualizing Environmental Education in its articulation with the education of the field developed at the Center, based on the pedagogical work with the TG, which considers the reality of the students' lives. In the methodology used, bibliographic and documentary research, questionnaires and observation. The results presented in the work developed by the school have their bases approved in Environmental Education, which work as an order of order and theoretical practices produced in the school, and this favored the creation of awareness regarding the preservation of the environment by the students.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Professor Associado na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro Docente na Licenciatura em Educação do Campo, no PPGEA – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola e no PPGEduc – Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Atua com as seguintes temáticas: História da Educação do Campo e Movimentos Sociais. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos.

Rainei Rodrigues Jadejiski, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Licenciado em Geografia, História, Pedagogia e Educação do Campo com habilitação em Ciências Humanas e Sociais. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, do Instituto de Agronomia, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (2019). Atualmente é coordenador pedagógico do Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca/ES (CEIER-AB).

Références

Altieri, M. A. (2006). Agroecologia: princípios e estratégias para a agricultura sustentável na América Latina do século XXI. In Moura, E. G., & Aguiar, A. C. F. (Orgs.). O desenvolvimento rural como forma de aplicação dos direitos no campo: princípios e tecnologias (pp. 83-99). São Luís, UEMA.

Azevedo, G. C. (2008). Uso de jornais e revistas na perspectiva da representação social de meio ambiente em sala de aula. In Reigota, M. (Org.). Verde Cotidiano: o meio ambiente em discussão (pp. 59-71). 3ª ed. Petrópolis: DP.

Bicalho, R. (2012). Educação do Campo e Movimentos Sociais. In Otranto, C. R., Fazolo, E., & Gouvêa, F. C. (Orgs.). Muito além do jardim: educação e formação nos mundos rurais (pp. 87-102). Rio de Janeiro: EDUR – Editora da Universidade Federal Rural do RJ.

Bicalho, R. (2016a). Interfaces entre escolas do campo e movimentos sociais no Brasil. Revista Brasileira de Educação do Campo, 1(1), 26-46. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p26

Bicalho, R. (2016b). Os movimentos sociais do campo e a formação do educador. Textura Canoas - ULBRA, 18(17), 5-26.

Bicalho, R. (2017). História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Teias, 18(51), 210-224. https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758

Bicalho, R. (2018). Interfaces da educação do campo e movimentos sociais: possibilidades de formação. Revista Pedagógica, 20, 81 - 100. https://doi.org/10.22196/rp.v20i43.3882

Caldart, R. S. (2008). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Vozes.

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo (pp. 259-267). In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs). (2012). Dicionário da Educação do Campo. SP. Expressão Popular.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Decreto nº 7.352. (2010, 4 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm

Freire, P. (2014). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Guimarães, M. (2007a). A formação de educadores ambientais. Campinas, São Paulo: Papirus.

Guimarães, M. (2007b). Educação ambiental: no consenso um embate? Campinas, São Paulo: Papirus.

Lei nº 9.795. (1999, 27 de abril). Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm

Loureiro, C. F. B. (2003). Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente e Educação, 8(1), 37-54.

Portaria nº 236-R. (30, dezembro, 2014). Formaliza e organiza o funcionamento das escolas e turmas em tempo integral de Ensino Fundamental e de Ensino Médio da rede pública estadual. Diário Oficial do Espírito Santo, 02 de jan. pp. 38-39, 2015.

Santos, B. S. (2007). Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Veloso, N. (2007). Entre camelos e galinhas, uma discussão acerca da vida na escola. In Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola (pp. 74-83). Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO.

Publié-e

2020-08-26

Comment citer

Bicalho, R., & Rodrigues Jadejiski, R. . (2020). The Águia Branca State Integrated Center for Rural Education: interfaces between Rural Education and Environmental Education. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7837. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7837

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s