The Escola da Terra Program and teacher formation at UFRRJ

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13827

Abstract

ABSTRACT. The main objective of this article is to present some reflections on the challenges of teacher education in the Escola da Terra Program, considering the pedagogical experiences developed at UFRRJ - Federal Rural University of Rio de Janeiro, in the interface with public policies for rural education. We developed a bibliographical and documentary research, using among the research sources, legislation, ordinances and decrees, as well as theoretical references on rural education and the Escola da Terra Program. We conclude that the collective production of knowledge, in partnership with course participants, teaching staff, tutors, communities and social movements fighting for land, contributed to the appreciation of the stories, memories, desires and identity recognition of the individuals, individual and collective, of the field, in its close relationship with rural schools. We found that this articulation is one of the main challenges to be faced by the rural education movement in Brazil.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Docente na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Lotado no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade. Docente na Licenciatura em Educação do Campo, no PPGEA – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola e no PPGEduc – Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Pós-Doutorando em Educação na Universidade Federal Fluminense – UFF. Título do Projeto: História da Educação do Campo e os Movimentos Sociais no Brasil: as ações do PROCAMPO na formação de educadores. Atuo com as seguintes temáticas: História da Educação do Campo e os Movimentos Sociais. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos.

Pedro Clei Sanches Macedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá - IFAP

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Educação Agrícola pela UFRRJ. Técnico em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP). Macapá, Amapá, Brasil.

Suelen Pereira Estevam, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil. Assistente Pedagógica da Viva Rio.

Literaturhinweise

Bicalho, R. (2017). História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Teias, 18(51), 210-224. https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758

Bicalho, R. (2018a). Interfaces da educação do campo e movimentos sociais: possibilidades de formação. Revista Pedagógica, 20(1), 81-100. https://doi.org/10.22196/rp.v20i43.3882

Bicalho, R. (2018b). Reflexões sobre o PROCAMPO – Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo. ECCOS – Revista Científica, 45(1), 221-236. https://doi.org/10.5585/eccos.n45.7783

Bicalho, R., & Abbonizio, A. C. O. (2016). A pedagogia da alternância e a Licenciatura em Educação do Campo na UFRRJ – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro: o ensino médio e a formação de educadores do campo. Dialogia, 23(1), 69-79. https://doi.org/10.5585/dialogia.N23.6244

Bicalho, R., & Silva, M. A. (2016). Políticas públicas em educação do campo: PRONERA, PROCAMPO e PRONACAMPO. Revista Eletrônica de Educação, 2(10), 135-144. https://doi.org/10.14244/198271991549

Caldart, R. S. (Org.). (2010). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas da Licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular.

Nota Técnica sobre o Programa Escola Ativa: uma análise crítica. (2011). Fórum Nacional de Educação do Campo. Brasil, FONEC.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP (2019). Censo Escolar da Educação Básica 2019. Notas Estatísticas. Brasília: Ministério da Educação. Recuperado de http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6798882

Molina, M. C. (2006). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.

Pereira, E. A. (2003). Formação de jovens e participação social: um estudo sobre a formação de três jovens da Escola Família Agrícola de Porto Nacional (Dissertação de Mestrado). Universidade Nova de Lisboa/Université de Tours, Lisboa/Tours.

Praxedes, W. L., & Rossato, G. (2016). Fundamentos da educação do campo: História, legislação, identidades camponesas e pedagogia. São Paulo: Edições Loyola.

Programa Escola Ativa – Projeto Base. (2010). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação.

Stedile, J. P. (2020). Conceitos e tipos de reforma agrafia. In Stedile, J. P. (Org.). Experiências históricas de reforma agrária no mundo (pp. 15-28). São Paulo: Expressão Popular.

Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ. (2019). Projeto de Curso Escola da Terra. 1ª Edição. Oferta 2018-2019. Rio de Janeiro.

Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ. (2021). Projeto de Curso Escola da Terra. 2ª Edição. Oferta 2020-2021. Rio de Janeiro.

Veröffentlicht

2022-05-28

Zitationsvorschlag

Bicalho, R., Clei Sanches Macedo, P. ., & Pereira Estevam, S. . (2022). The Escola da Terra Program and teacher formation at UFRRJ. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13827. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13827