"THE LONG WAY TO...": a participatory audiovisual study of everyday rural school life in Barbalha, Ceará
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19813Abstract
ABSTRACT: The article presents the process of creating the documentary “O Longo Caminho Até...” (The Long Road to...), developed with the aim of recording the challenges and potential of education for residents in rural areas of Barbalha, in the Cariri region of Ceará. The qualitative research involved different methodological procedures, among which we highlight the production of audiovisual material - actively co-constructed with/for the protagonists of rural communities in the municipality. Among the results, we highlight the importance of dialogue between the university and the territory for the appreciation of local history and culture, strengthening the participants' connection with their roots; the positive feedback from the communities, who recognized in the documentary a representation of the difficulties they face and also of the knowledge they mobilize to face them; the inclusion of accessibility resources strengthens the inclusive and democratic character of the record. It is concluded that the involvement of the communities in all stages of the construction of the audiovisual product provided an opportunity to document information in a rich, sensitive, and dialogical manner.
Downloads
Literaturhinweise
Angrosino, M. (2009). Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed.
Antunes-Rocha, M. I. (2012). Da cor de terra: Representações sociais de professores sobre os alunos no contexto da luta pela terra. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). (2011). Por uma Educação do Campo (5a ed.). Petrópolis: Vozes.
Bonin, P. H. P. (2019). Produção audiovisual em pesquisa qualitativa: uma referência na obra de Eduardo Coutinho (Trabalho de Conclusão de Curso, Graduação em Comunicação Social: Habilitação em Propaganda e Publicidade). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/211950.
Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, P. Alentejano & G. Frigotto. (Orgs.), Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-265). Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 5 de outubro). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
Creswell, J. W. (2016). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.
Fundo das Nações Unidas para a Infância – UNICEF. (2021). Cenário da exclusão escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Recuperado de https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.
Gondim, S. M. G., Assis, M. P., & Siqueira, M. M. M. (2005). Da descrição do caso à construção da teoria ou da teoria à exemplificação do caso? Uma das encruzilhadas da produção do conhecimento em administração e áreas afins. Organizações e Sociedade, 12(35), 47-69.
Guindani, J. F., & Engelmann, S. (2012). A comunicação popular e alternativa do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra: História e contexto de uma luta contra-hegemônica (MST). Revista Brasileira de História da Mídia, 1(1).
High, C., Singh, N., Petheram, L., & Nemes, G. (2012). Defining participatory video from practice. In E.-J. Milne, C. Mitchell, & N. Lange (Eds.), Handbook of participatory video (pp. 35-48). Lanham: AltaMira Press.
Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2002). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo.
Lei nº 11.700. (2008, 13 de junho). Dispõe sobre a instituição do Programa Nacional de Apoio à Inclusão Escolar de Alunos com Deficiência – Programa Escola Acessível. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11700.htm.
Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007). Processos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, 10(spe), 37-45.
Loizos, P. (2002). Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (2a ed., pp. 137-155). Petrópolis: Vozes.
Pinheiro, E. M., Kakehashi, T. Y., & Ângelo, M. (2005). O uso de filmagem em pesquisas qualitativas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 13(5), 717–722.
Rocha, M. L. da., & Aguiar, K. F. de. (2003). Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, 23(4), 64–73. https://doi.org/10.1590/S1414-98932003000400010.
Rose, D. (2002). Análise de imagens em movimento. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (pp. 343–364). Petrópolis, RJ: Vozes.
Silva, A. L. A. (2014). Processos participativos na produção audiovisual: o caso do vídeo Mulheres Mangabeiras, de Sergipe (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE.
Smit, J. W. (2022). Qual memória o audiovisual preserva? In M. P. Manini, E. B. Oliveira & A. L. A. Gomes (Orgs.), Imagem, informação e memória (pp. 43–52). Marília, SP: Oficina Universitária.
Streck, D. R. (2006). Pesquisar é pronunciar o mundo: notas sobre método e metodologia. In C. R. Brandão & D. R. Streck (Orgs.), Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Idéias & Letras.
Tomain, C. dos S. (2016). O documentário como “mídia de memória”: afeto, símbolo e trauma como estabilizadores da recordação. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, 43(45), 96–114.
Walsh, S. (2012). Challenging knowledge production with Participatory Video. In E.-J. Milne, C. Mitchell, & N. Lange (Eds.), Handbook of participatory video (pp. 208–222). Lanham: AltaMira Press.
Waugh, T., Baker, M. B., & Winton, E. (2010). Challenge for Change: Activist documentary at the National Film Board. Montreal: McGill-Queens University Press.
White, S. A. (2003). Participatory video: images that transform and empower. Londres: Sage Publications.
Zoettl, P. A. (2011). O “vídeo participativo” como meio de reflexão e autorreflexão sobre imagem e identidade. Espaço Ameríndio, 5(3), 143-159. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/18971/14579.
Zoettl, P. A. (2012). Images of culture: Participatory video, identity and empowerment. International Journal of Cultural Studies, 16(2), 209–224. https://doi.org/10.1177/1367877912452484.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Maria Laís dos Santos Leite, João Vitor da Silva, Luiz Paulo Ribeiro, Patrícia de Castro Sousa, Geyciane Emanuelle Gomes Barros

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




