"THE LONG WAY TO...": a participatory audiovisual study of everyday rural school life in Barbalha, Ceará

Authors

  • Maria Laís dos Santos Leite Universidade Federal do Cariri https://orcid.org/0000-0001-5777-3205
  • João Vitor da Silva Universidade Federal do Cariri - UFCA
  • Luiz Paulo Ribeiro Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Patrícia de Castro Sousa Universidade Federal do Cariri - UFCA
  • Geyciane Emanuelle Gomes Barros Universidade Federal do Cariri - UFCA

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19813

Abstract

ABSTRACT: The article presents the process of creating the documentary “O Longo Caminho Até...” (The Long Road to...), developed with the aim of recording the challenges and potential of education for residents in rural areas of Barbalha, in the Cariri region of Ceará. The qualitative research involved different methodological procedures, among which we highlight the production of audiovisual material - actively co-constructed with/for the protagonists of rural communities in the municipality. Among the results, we highlight the importance of dialogue between the university and the territory for the appreciation of local history and culture, strengthening the participants' connection with their roots; the positive feedback from the communities, who recognized in the documentary a representation of the difficulties they face and also of the knowledge they mobilize to face them; the inclusion of accessibility resources strengthens the inclusive and democratic character of the record. It is concluded that the involvement of the communities in all stages of the construction of the audiovisual product provided an opportunity to document information in a rich, sensitive, and dialogical manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Laís dos Santos Leite, Universidade Federal do Cariri

Residência Pós-Doutoral realizada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestra em Desenvolvimento Regional Sustentável pela Universidade Federal do Cariri - UFCA. Graduada em Psicologia, com ênfase em Psicologia e Processos de Gestão, pelo Centro Universitário Leão Sampaio - UniLeão com bolsa pelo Programa Universidade para Todos - ProUni. Desde 2014 atua como servidora técnico-administrativa da Universidade Federal do Cariri - UFCA, onde exerceu os cargos de Coordenadora de integração, Coordenadora de articulação com a comunidade e Pró-Reitora adjunta de Extensão. Líder do Grupo de Pesquisa e Laboratório de Estudos em Políticas Públicas, Territorialidade e Diferenças-Uné (UFCA/CNPq). Co-fundadora e membro do Grupo Mobilizador da Red Latinoamericana de Psicología Rural - RedPsiRural. Atua com base na Psicologia Social e do Trabalho, com foco em contextos rurais, e suas articulações com políticas públicas, gênero, agricultura familiar, economia solidária. 

João Vitor da Silva, Universidade Federal do Cariri - UFCA

.

Luiz Paulo Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

.

Patrícia de Castro Sousa, Universidade Federal do Cariri - UFCA

.

Geyciane Emanuelle Gomes Barros, Universidade Federal do Cariri - UFCA

.

References

Angrosino, M. (2009). Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed.

Antunes-Rocha, M. I. (2012). Da cor de terra: Representações sociais de professores sobre os alunos no contexto da luta pela terra. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). (2011). Por uma Educação do Campo (5a ed.). Petrópolis: Vozes.

Bonin, P. H. P. (2019). Produção audiovisual em pesquisa qualitativa: uma referência na obra de Eduardo Coutinho (Trabalho de Conclusão de Curso, Graduação em Comunicação Social: Habilitação em Propaganda e Publicidade). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/211950.

Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, P. Alentejano & G. Frigotto. (Orgs.), Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-265). Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 5 de outubro). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

Creswell, J. W. (2016). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.

Fundo das Nações Unidas para a Infância – UNICEF. (2021). Cenário da exclusão escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Recuperado de https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.

Gondim, S. M. G., Assis, M. P., & Siqueira, M. M. M. (2005). Da descrição do caso à construção da teoria ou da teoria à exemplificação do caso? Uma das encruzilhadas da produção do conhecimento em administração e áreas afins. Organizações e Sociedade, 12(35), 47-69.

Guindani, J. F., & Engelmann, S. (2012). A comunicação popular e alternativa do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra: História e contexto de uma luta contra-hegemônica (MST). Revista Brasileira de História da Mídia, 1(1).

High, C., Singh, N., Petheram, L., & Nemes, G. (2012). Defining participatory video from practice. In E.-J. Milne, C. Mitchell, & N. Lange (Eds.), Handbook of participatory video (pp. 35-48). Lanham: AltaMira Press.

Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2002). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo.

Lei nº 11.700. (2008, 13 de junho). Dispõe sobre a instituição do Programa Nacional de Apoio à Inclusão Escolar de Alunos com Deficiência – Programa Escola Acessível. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11700.htm.

Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007). Processos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, 10(spe), 37-45.

Loizos, P. (2002). Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (2a ed., pp. 137-155). Petrópolis: Vozes.

Pinheiro, E. M., Kakehashi, T. Y., & Ângelo, M. (2005). O uso de filmagem em pesquisas qualitativas. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 13(5), 717–722.

Rocha, M. L. da., & Aguiar, K. F. de. (2003). Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: Ciência e Profissão, 23(4), 64–73. https://doi.org/10.1590/S1414-98932003000400010.

Rose, D. (2002). Análise de imagens em movimento. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (pp. 343–364). Petrópolis, RJ: Vozes.

Silva, A. L. A. (2014). Processos participativos na produção audiovisual: o caso do vídeo Mulheres Mangabeiras, de Sergipe (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE.

Smit, J. W. (2022). Qual memória o audiovisual preserva? In M. P. Manini, E. B. Oliveira & A. L. A. Gomes (Orgs.), Imagem, informação e memória (pp. 43–52). Marília, SP: Oficina Universitária.

Streck, D. R. (2006). Pesquisar é pronunciar o mundo: notas sobre método e metodologia. In C. R. Brandão & D. R. Streck (Orgs.), Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Idéias & Letras.

Tomain, C. dos S. (2016). O documentário como “mídia de memória”: afeto, símbolo e trauma como estabilizadores da recordação. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, 43(45), 96–114.

Walsh, S. (2012). Challenging knowledge production with Participatory Video. In E.-J. Milne, C. Mitchell, & N. Lange (Eds.), Handbook of participatory video (pp. 208–222). Lanham: AltaMira Press.

Waugh, T., Baker, M. B., & Winton, E. (2010). Challenge for Change: Activist documentary at the National Film Board. Montreal: McGill-Queens University Press.

White, S. A. (2003). Participatory video: images that transform and empower. Londres: Sage Publications.

Zoettl, P. A. (2011). O “vídeo participativo” como meio de reflexão e autorreflexão sobre imagem e identidade. Espaço Ameríndio, 5(3), 143-159. Recuperado de http://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/18971/14579.

Zoettl, P. A. (2012). Images of culture: Participatory video, identity and empowerment. International Journal of Cultural Studies, 16(2), 209–224. https://doi.org/10.1177/1367877912452484.

Published

2025-12-22

How to Cite

dos Santos Leite, M. L., Silva, J. V. da, Ribeiro, L. P., Sousa, P. de C., & Barros, G. E. G. (2025). "THE LONG WAY TO.": a participatory audiovisual study of everyday rural school life in Barbalha, Ceará. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19813. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19813

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios