Arts and Rural Education: reflections on LEDOC at UFT/UFNT
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13126Abstract
ABSTRACT. This article aims to discuss the implementation and validity of the degree course in Rural Education, with specialization in Arts and Music, at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), in the Tocantinópolis campus. The course stands out for being one of the two existing courses in Brazil aimed at the formation of countryside educators to work specifically in the discipline of Art in Elementary and Secondary Education in rural schools. In the developed reflection, a qualitative approach of descriptive and documental character is used, performing an interpretative analysis of the researched data. Existing since 2014, the course has already graduated three classes in a trajectory of constructions and reconstructions, with the purpose of seeking a critical look at the course and adapting to the needs of curricular reconfigurations, in order to provide a public and quality education. Aiming to train educators to work with the Visual Arts, Music and Theater, the course of the UFNT-Tocantinópolis resists seeking to democratize the access to education, by contributing to the construction of a quality education that helps to improve the lives of peasant populations, in the construction of a more egalitarian and solidary society project and in the reduction of social inequalities.
Downloads
References
Almeida, R. (2016). Movimentos sociais do campo e práxis política: trajetória de luta por uma educação do campo no Tocantins. In Silva, C, Miranda, C., Aires, H., Oliveira, U. (Orgs.). Educação do Campo, artes e formação docente (pp. 25-52). Palmas: EDUFT.
Araújo, G. C. (2016). Arte/educação no Campo: algumas reflexões. In Silva, C., Aires, H. Q. P., Miranda, C. F., & Oliveira, U. F. (Orgs.). Educação do Campo, artes e formação docente (pp. 147-167). Palmas: EDUFT.
Barbosa, A. (2010). Arte-Educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva.
Bogdan, R., & Biklen, E. (2010). Investigação qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Burke, P. (2010). Cultura Popular na Idade Moderna: Europa 1500 - 1800. São Paulo: Companhia das Letras.
Brasil. (2017). Censo Escolar da Educação Básica 2016: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP/MEC.
Carvalho, C. A. S. (2017). Representações sociais das práticas artísticas na atuação de professores do campo (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Carvalho, C. A. S., Antunes-Rocha, M. I., & Martins, A. A. (2016). Quando a Educação do Campo interroga as Práticas Artísticas: tecendo reflexões. In Carvalho, C. A. S., & Martins, A. A. (Orgs.). Práticas Artísticas do campo (s./p.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Edital de seleção n. 02 de 31 de agosto de 2012. (2012). SESU/SETEC/SECADI/MEC. Recuperado de: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/edital_%2002_31082012.pdf
Erickson, F. (1985). Qualitative methods in research on teaching. Michigan: The Institute for Research on Teaching.
Gimonet, J. (2007). Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS. Petrópolis: Editora Vozes.
Gomes, D., Vizolli, I., & Santos, J. (2017). Licenciatura em Educação do Campo na UFT: perspectivas e desafios na construção de um curso. Perspectiva, 35(3), 951-977. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n3p951
Marques, M. (2018). Corpo - superfície inscrita da educação: reflexão sobre uma experiência de ensino e pesquisa em dança. In Araújo, G., Miranda, C., Ruas, J., & Pereira, M. (Orgs.). Educação do Campo, Artes e Formação Docente. Palmas: EdUFT.
Menezes Neto, A. (2011). Formação de professores para a Educação do Campo: projetos sociais em disputa. In Antunes-Rocha, M., & Martins, A. (Orgs.). Educação do Campo: desafios para a formação de professores (s./p.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Miranda, C., & Cover, M. (2016). Universalização de saberes: abordagens interdisciplinares na Licenciatura em Educação do Campo. Revista Congreso Universidad, 33-48.
Miranda, C. & Franzoni, T. Diálogo de saberes: a linguagem teatral e a formação estética e poética dos povos do campo. In Carvalho, C. A. S., & Martins, A. A. (Orgs.). Práticas Artísticas do Campo (s./p.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Molina, M. (2017.) Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 587-609. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Oliveira, U. (2016). Percurso metodológico para construções identitárias na formação de professoras e professores do campo no norte do Tocantins: reflexões a partir da experiência com o curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música, da UFT, Campus Tocantinópolis. In Silva, C., Miranda, C., Aires, H., & Oliveira, U. (Orgs.). Educação do Campo, artes e formação docente (pp. 105-122). Palmas: EDUFT.
Paula, H. (2020). Territórios e projetos em disputa na institucionalização dos cursos de licenciatura em educação do campo (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. (2016). Universidade Federal do Tocantins.
Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. (2019). Universidade Federal do Norte do Tocantins.
Ruas, J.J., Santos, M. & Silva, E. (2017). Projeto Clube De Música: uma proposta de curricularização da extensão na Educação do Campo. Revista Capim Dourado. Palmas, 01(01), 59-64.
Silva, C., Miranda, C. F., Cover, M., Bonilla, M., & Oliveira, U. (2017). Licenciatura em Educação do Campo com Habilitação em Artes e Música: trajetória e desafios na Região do Bico do Papagaio, Brasil. Revista Triângulo, 10(1), 73-95. https://doi.org/10.18554/rt.v10i1.2186
Silva, M., & Ruas Junior, J. (2016). Música e educação do campo na UFT: reflexões sobre as matrizes curriculares musicais de Arraias e Tocantinópolis. In Silva, C., Miranda, C. F., Aires, H., & Oliveira, U. (Orgs.). Educação do Campo, artes e formação docente (pp. 25-52). Palmas: EDUFT.
Triviños, A. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).