Student training policy in ideal time in the degree courses of UFT: theoretical-practical aspects
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15131Abstract
ABSTRACT. The present study aimed to map the student training in ideal time in the Degree Courses of UFT. The research involved the bibliographic and documentary study and allowed us to observe that in the logic of economic-mercantilist nature, the teacher training courses of Brazilian public universities also have been impacting to a large extent the teaching training process within the scope of UFT. The data collected revealed that most of the students of UFT Degrees do not graduate in ideal time, not even in the maximum time allowed, since in large part they drop out of the courses before their completion. These data seem to suggest the need to restructure the process of teacher training in UFT, to ensure material conditions of access and permanence for students and to improve the conditions for carrying out the pedagogical work, in addition to valuing the teaching work in the process of education, research, extension and management.
Downloads
References
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Carvalho, R. F., Lagares, R., & Carvalho, D. D. A. (2020). Trabalho docente instrumentalizado na política de formação de professores no Brasil: Uma abordagem histórica e teórico-filosófica. Revista Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(11), 1-26.
Carvalho, R., Carvalho, D. D. A., & Lagares, R. (2019). Trilhas da Formação de Professores no Brasil: preponderância da instrumentalidade formativa sobre a efetividade político-cultural. In Rocha, D., Veiga, I. P., Santana, J., & Machado, L. C. (Orgs.). Formação de Professoras: currículo, saberes e prática pedagógica (pp. 221-236). Curitiba-PR: Editora CRV.
Carvalho, R. F., & Aguiar de Carvalho, D. D. (2019). Organização e gestão de cursos de licenciaturas em ciclos: implicações para a permanência estudantil. Revista Humanidades e Inovação, 6(18), s./p.
Carvalho, R. F., Lagares, R., & Fernandes, K. L. (2017). Reestruturação Produtiva, Reforma do Estado e os impactos para a Educação. In Carvalho, R. F., & Melo, J. W. R. (Orgs.). Política e Gestão da Educação Superior: Acesso e permanência em cursos de licenciaturas da UFT (pp. 16-36). Curitiba: Appris.
Carvalho, R. F., Lagares, R., & Fernandes, K. L. (2017). A Educação Superior Brasileira no Contexto da Reforma do Estado e da Educação. In Carvalho, R. F., & Melo, J. W. R. (Orgs.). Política e Gestão da Educação Superior: Acesso e permanência em cursos de licenciaturas da UFT (pp. 37-61). Curitiba: Appris.
Carvalho, R. F. (2017). Formação participativa na universidade brasileira na dimensão ético-política e da filosofia da práxis (Projeto de Pós-doutorado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Carvalho, R. F., & Mancebo, D. (2019). Apontamentos para a Formação de Professores na Perspectiva Ético-Política e da Filosofia da Práxis. Revista do Centro de Ciências da Educação, 37(2), 563-580.
Gramsci, A. (2006). Cadernos do Cárcere (4. ed., C. N. Coutinho, Trad.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Han, B. (2015). A sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes.
Marx, K. (1982). Para a crítica da economia política: salário, preço e lucro; o rendimento e suas fontes: a economia vulgar. Trad. Edgard Malagodi. São Paulo: Abril Cultural.
Macêdo, R. K. J. (2021). Mapeamento da formação discente em tempo ideal nos Cursos de Licenciatura da UFT (Relatório de Iniciação Científica). Universidade Federal do Tocantins, Palmas.
Pavão, L. P. (2014). A percepção institucional sobre a evasão escolar absoluta nos cursos de artes e filosofia/palmas: gestores da administração superior e dos cursos (Relatório de Iniciação Científica). Universidade Federal do Tocantins, Palmas.
UFT/Proap (2013). Nota técnica nº 001/Diretoria de Avaliação. Palmas: UFT.
UFT (2016a). Catálogo das condições de oferta dos cursos de graduação da UFT. In Berenice F., et al., (Orgs.). Palmas/TO: UFT.
UFT (2016b). Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) da Universidade Federal do Tocantins. (UFT) 2016-2020. Palmas: UFT.
UFT (2016c). Projeto Pedagógico Institucional (PPI) da Universidade Federal do Tocantins. Palmas/TO: UFT.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Roberto Francisco de Carvalho, Doracy Dias Aguiar de Carvalho, Roberta Kelly de Jesus Macêdo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).