Youth, formation, culture and politics: the experience of the young agrarian residence course in Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5889

Abstract

ABSTRACT. The article presents a reflection about the experience of the Young Agrarian Residence course held in Santa Catarina. Its general objective is to understand the importance of training and schooling the youth linked to the MST. Based on the study and analysis of youth participation in the organization and struggles of the working class, with reference to research that addresses this theme, it has been shown that there are still few studies and research that address the youth of the field linked to the MST and that youth, as well as other rural workers, have experienced a long process of exclusion, which is reflected mainly in the absence of access to education, health and culture. Concerned with the training of young people, the MST has sought to make it possible through partnerships to carry out educational and training activities for the youth of the settlements and camps. The Youth Residency course provided young people with moments of political, cultural and artistic training, living in the university, exchanging experiences, understanding and experiencing the contradictions and limits of life in the MST settlements and camps, as well as making it possible to form youth and the strengthening of the Landless identity.

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Author Biographies

Fabiana Fátima Cherobin, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade Federal da Paraíba (2008) e em Pedagogia pelo Centro Internacional Uninter (2018), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Doutorado em educação pela UFSC (2020), na linha Trabalho, Educação e Política, do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC. Atualmente é professora da Rede de ensino no município de Florianópolis e integrante do grupo de pesquisa TMT/UFSC. Tem experiência na área de Educação, educação do campo, movimentos sociais e políticas públicas.

Edilaine Aparecida Vieira, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Contestado (2005) e Pedagogia pelo Centro Internacional Uninter (2018), especialista em Educação do Campo pela Universidade Federal do Paraná – UFR (2007), mestrado em Educação pela UFPR e doutorado em educação pela UFPR (2018) na linha Cultura, Escola e Ensino. Pesquisadora do Núcleo Pesquisas em Publicações Didáticas/UFPR. Atualmente é professora efetiva do Governo do estado de Santa Catarina, atuando como gestora na Escola de Ensino Médio Paulo Freire. Tem experiência na área de Educação Física escolar, gestão escolar, formação de professores e educação do campo.

Vagner Luiz Kominkiéwicz, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em História pela Universidade Federal da Paraíba (2008), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Doutorando da linha Trabalho, Educação e Política do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC. Pesquisador do grupo de pesquisa TMT/UFSC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em educação do campo. Bolsista do Programa UNIEDU Pós-Graduação.

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Published

2020-07-29

How to Cite

Cherobin, F. F., Vieira, E. A., & Kominkiéwicz, V. L. (2020). Youth, formation, culture and politics: the experience of the young agrarian residence course in Santa Catarina. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e5889. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5889