Early childhood education and historical-critical pedagogy: elements for a school curriculum in the countryside

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15721

Résumé

ABSTRACT. This study aimed to discuss the curriculum for early childhood education in the field, considering the historical-critical pedagogy, with the proposal to think about the curriculum and the school context as a locus of access to scientific knowledge. This was a theoretical qualitative research, based on studies of the main interlocutors of Historical-Critical Pedagogy. To do so, we started with the following guiding question: to what extent can the PHC contribute to the discussion and proposition for early childhood education in the field? This question leads us to say that Early Childhood Education is a right that must be offered by the State, considering the social practices of children of rural workers, recognizing the specificity the age group requires regarding its attendance, which is 0 to 5 years old, in order to overcome the invisibility of rural children. In conclusion, there is not a single way of thinking about a curricular proposal for early childhood education in the field, but for this, we consider the importance of early childhood education that works with all the abundance of contents, artistic, aesthetic and ethics, etc. dialogued with social practices that involve the rural area.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Klívia de Cássia Silva Nunes, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Diplôme en pédagogie du Centro Universitario Luterano de Palmas (2000), Master en éducation de l'Université catholique pontificale de Goiás (2008) et Doctorat en éducation de l'Université fédérale de São Carlos (2018). Elle est actuellement professeur auxiliaire à l'Université fédérale d'Uberlândia. Expérience dans le domaine de l'éducation, avec un accent sur: les politiques publiques et les pratiques pédagogiques pour l'éducation rurale, les écoles multigrades et la formation des enseignants.

Wansley Ferreira de Freitas, Secretaria Municipal de Educação- SME

Professeur du Réseau Municipal d'Éducation d'Aporé/GO et du Département d'Éducation des Collèges Intégrés de Paranaíba-FIPAR. Diplômée en histoire de la Faculdade Vale do Aporé (2007). Diplôme en pédagogie des Faculdades Integradas de Cassilândia (2009). Master en éducation de l'Université d'État du Mato Grosso do Sul (2016), ligne "Histoire, société et éducation. Doctorant en éducation de l'Université fédérale de São Carlos-UFSCar- (2019), ligne "État, politique et formation humaine ". du Groupe d'étude et de recherche sur l'éducation à la campagne - GEPEC/HISTEDBR Il travaille en histoire de l'éducation, histoire des institutions scolaires à/à la campagne, politique éducative, éducation des jeunes et des adultes-EJA et Paulo Freire.

Références

Bezerra, M. L., & Bacelar, T. (2013). Introdução: As concepções contemporâneas de ruralidade e suas singularidades no Brasil. In Miranda, C., & Silva, H. (Orgs.). Concepções da ruralidade contemporânea: as singularidades brasileiras (pp.35-76) Brasília, DF: IICA.

Bezerra Neto, L. (2013). A difícil, mas necessária relação entre os Movimentos Sociais e a Universidade: In Bezerra Neto L., Bezerra, M. C. S., & Neto, J. L. (Orgs.). Na luta pela terra, a conquista do conhecimento (pp. 14-59), São Carlos, SP: Pedro & João Editores.

Brasil. (2021). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília: Inep.

Caldart, R. S. (2015). Educação no MST e Projeto Educativo Socialista: convicções e desafios de luta e construção. II ENERA. Mesa final. MST.

Caldart, R. S. (2000). A pedagogia da luta pela terra: o movimento social como princípio educativo. In 23ª Reunião Anual da ANPED. Recuperado de: http://23reuniao.anped.org.br/textos/te3.PDF.

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/

Cruz, P., & Monteiro, L. (2021). Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna. Recuperado de: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/07/Anuario_21final.pdf.

Duarte, N. (2017). Educação escolar e formação humana omnilateral na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In Lombardi, J. C. (Org.). Crise capitalista e educação brasileira (pp. 101-121). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.

Duarte, N. (2015). A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 7(1), 8-25. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.12808

Frigotto, G. (1998). Educação, crise e trabalho assalariado e do desenvolvimento: teorias em conflito. In Frigotto, G. (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectiva de fim de século. Petrópolis, RJ: Vozes.

Gama, C., N., & Duarte, N. (2017). Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface (Botucatu), 21(62). https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0922

Gramsci, A. (1989). Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.

Hermida, J. F. (2021). Criança e infância na obra de Philippe Ariès e nos clássicos da História Social da Classe Operária: em busca das crianças invisíveis – as crianças proletárias. Revista Polyphonía, 32(2), 17-38. https://doi.org/10.5216/rp.v32i2.70888

Kramer, S. (2006). A infância e sua singularidade. In Brasil. Ministério da Educação. Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis de anos de idade. Brasília: FNDE.

Martins, L. M. (2013). Os fundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da psicologia histórico-cultural. Revista Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, 5(2), 130-143. https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9705

Martins, L. M. (2022). Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia histórico-crítica para a primeira infância: a educação e os cuidados para um pleno desenvolvimento humano. In Curso Pedagogia Histórico-Crítica e educação infantil. São Paulo: Campinas, Recuperado de: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/agenda/cursos/9533/9537

Martins, L. M. (2012). O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In Arce, A., & Martins, L. M. (Org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos (pp. 93-121). Campinas, SP: Editora Alínea.

Menezes, E. T., & Santos, T. H. (2001) Verbete currículo escolar. In Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, Retirado de: http://www.educabrasil.com.br/curriculo-escolar/

Neto, L. B., & Santos, M. C. (2011). Educação para o campo em discussão: reflexões sobre o programa escola ativa. São José, SC: Premier.

Nunes, K. C. S. (2018). Escolas multisseriadas e os ideários pedagógicos: um estudo sobre as escolas do e no campo na região do Bico do Papagaio (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo.

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao

Pereira Castro, T., & Galvão, A., C. M., (2021) Avaliação na educação infantil: contribuições a luz da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Revista Polyphonía, 32(2), 130-147. https://doi.org/10.5216/rp.v32i2.70896

Santos, M. C., & Nunes, K. C. S. (2021) A pedagogia histórico-crítica como subsídio teórico prático para uma educação transformadora no campo. HOLOS, 37(8), 1-14. Recuperado de: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/13177/pdf

Sarmento, M. (2004). As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In Sarmento, M., & Cerisara (Orgs.). Crianças e miúdos: perspectivas socio pedagógicas da infância e educação. Santa Iria de Azóia – Portugal: Asa Editores. Recuperado de: http://peadrecuperacao.pbworks.com/w/file/fetch/104617678/Texto%20Aula%2011%20-%20Sarmento.pdf

Saviani, D. (1993). Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2020). Infância e pedagogia histórico-crítica. In Galvão, A. C. (Org.). Infância e pedagogia histórico-crítica (pp. 245-277). (2ª ed.). Campinas, SP.

Saviani, D. (2007) Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. (39a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2008). Pedagogia histórico- crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados.

Saviani, D. (2009). Modo de produção e a pedagogia histórico-crítica. Entrevista (Por: Maria de Fátima Rodrigues Pereira e Elza Margarida de Mendonça Peixoto). Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 1(1), 110-116. https://doi.org/10.9771/gmed.v1i1.9844

Saviani, D. (2016). Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento. Movimento-Revista de Educação, 3(4), 54-84. https://doi.org/10.22409/mov.v0i4.296

Saviani, N. (2012). Educação Infantil versus educação escolar: implicações curriculares de uma (falsa) oposição. In Arce, A., & Jacomeli, M. R. M. (Org.). Educação Infantil versus educação escolar? Entre a (des)escolarização e a precarização do trabalho pedagógico nas salas de aula. Campinas, SP.

Serrão, C. R. B. (2021). Prefácio. In Monção, M. A. G., & Barbosa, L. M. R. (Orgs.) Políticas Públicas de Educação Infantil: diálogos com o legado de Fúlvia Rosemberg. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.

Silva, T. T. (2004). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. (2a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Vygotsky, L. S., & Luria, A. R. (2006). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo, SP: Ícone.

Young, M. F. D. (2007). Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, 28(101), 1287-1302. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

Young, M. F. D. (2006). Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? Cadernos de Pesquisa, 46(159), 18-37. https://doi.org/10.1590/198053143533

Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Silva Nunes, K. de C., & Ferreira de Freitas, W. (2023). Early childhood education and historical-critical pedagogy: elements for a school curriculum in the countryside. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15721. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15721

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil