The Pedagogy of Alternation in pomerana community of Santa Maria de Jetibá, Espírito Santo, Brazil

Auteurs-es

  • Edineia Koeler Universidade Federal do Espírito Santo - UFES / Europa Universität Viadrina - Frankfurt, Alemanha.
  • Erineu Foerste Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Alberto Merler Universidade de Sassari, Itália

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7129

Résumé

ABSTRACT: The article analyzes aspects of the Alternation Pedagogy, understood from Nosella's perspective (1977, 2012), and its relationship with Pomeranian culture. It takes as its study object the Emílio Schroeder State School, located in Alto Santa Maria, Santa Maria de Jetibá, Espírito Santo, Brazil, to understand how such a community, with a significant presence of the traditional Pomeranian people, comprises the alternation project. With a qualitative-descriptive approach, it benefits from narratives of a teacher-monitor with significant experience in Agricultural Family Schools and, in addition, analyzes a set of documents consisting of 52 questionnaire forms applied in 2011 to student's families. The interpretative treatment of the responses to four items of this instrument showed that, after a decade of the implementation of the alternation regime in school, which occurred in 2001, and it was not the parents who responded to this instrument the same who fought for the alternation regime in the school. There have been changes in the meaning given by families and the wider community to this educational model in the social context analyzed. It is noteworthy that the cultural and identity dimensions of the traditional Pomeranian people can contribute to the problematization of the school project; whereas the initiative of rural communities is fundamental for the conquest and permanence of alternative projects in rural education; that parent's poor education may have immediate repercussions on schoolwork, but it does not prevent them from seeking quality education for their children.

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Bibliographies de l'auteur-e

Edineia Koeler, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES / Europa Universität Viadrina - Frankfurt, Alemanha.

Edineia Koeler é licenciada em História, mestra em Educação (UFES - 2016) na linha de pesquisa Cultura, Currículo e Formação de Educadores, e doutoranda em Educação pela UFES, orientada pelo Prof. Dr. Erineu Foerste, em cotutela com a EUROPA-UNIVERSITÄT VIADRINA. Atua como coordenadora da EEEFM Fazenda Emilio Schroeder, que adota a Pedagogia da Alternância.

Erineu Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Graduou-se na Licenciatura Plena em Letras. Pós-graduou-se no mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e pós-doutorado na Universtät Siegen (UNI-Siegen) na Alemanha. É Professor Associado de Tempo de Dedicação Exclusiva (DE) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Está vinculado ao Departamento de Linguagens, Culturas e Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (DLCE/CE/UFES), em que realiza projetos de ensino-pesquisa-extensão no Curso de Letras. É membro do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES). Fundou e lidera o Grupo de Pesquisa (CNPq) Culturas, Parcerias e Educação do Campo. Coordenada o Programa de Educação do Campo UFES. São temas de pesquisa: i) Sociolinguística (Diversidade Linguística: Línguas Minoritárias, Línguas de Imigração, Direitos Linguísticos, Bilinguismo, Contatos Linguísticos, Plurilinguismo, Trabalho com Literatura); ii) Educação Popular (Educação do Campo, Comunidades e Povos Tradicionais, Ação Comunitária, Pedagogia/Educação Social); iii) Memórias, Culturas e Educação. Coordena convênios e realiza missões acadêmicas internacionais com a Univeristät-Siegen (UNI-Siegen) na Alemanha, com a Justus Liebig Universität-Gießen (UNI-Gießen) na Alemanha, com a Europa-Universität Viadrina Frankfurt/Oder (EUV-Frankfurt) na Alemanha e com a Università degli Studi di Sassari (UNISS) na Itália. É membro filiado da Associação dos Docentes da Universidade Federal do Espírito Santo (ADUFES). É membro associado da Deutscher Lusitanistenverband e. V. (DLV) e da Deutscher Romanistenverband (DRV).

Alberto Merler, Universidade de Sassari, Itália

Alberto Merler é professor titular de Sociologia. Presidente do curso de Licenciatura em Serviços Sociais a nível europeu, coordena o Laboratório Foist para políticas sociais e processos de treinamento.Professor e colaborador do Laboratório Foist para políticas sociais e processos de treinamento, Departamento de Economia, instituições e sociedade, Universidade de Sassari, Itália.

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Publié-e

2019-12-19

Comment citer

Koeler, E., Foerste, E., & Merler, A. (2019). The Pedagogy of Alternation in pomerana community of Santa Maria de Jetibá, Espírito Santo, Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7129. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7129

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil