EXPLORING EVOLUTION: A LUDIC PEDAGOGICAL PROPOSAL BASED ON MULTIPLE INTELLIGENCES THEORY
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17995Keywords:
Biology teaching, education games, pandemic, pedagogical residencyAbstract
Faced with the challenges involved in teaching and learning evolution, such as the failure embedded in the culture of the speaker and the listener that influences the transmission of content and even in the teaching itself, which neglects the individuality of the student in mediating knowledge. This work sought to present a pedagogical proposal through a playful game that could assist in the teaching of Evolution aimed at high school students. The pedagogical proposal consists of a board game with diverse activities intertwined with the desire to elucidate key concepts about evolution and reflect on the development of multiple intelligences through the different proposed activities. The pedagogical proposal also opens up the possibility of insertion and adaptation to other skills of the BNCC, beyond the subjects of evolution, giving it a characteristic of flexibility that can (and should) be adapted to the local realities of the school and the community.
References
ALENCAR, E. O. C.; WILLIAM, R. A importância do ensino de Paleontologia e Evolução. Maiêutica – Curso de Ciências Biológicas, v. 1, n. 1, p 27-29, 2011. Disponível: http://publicacao.uniasselvi.com.br/index.php/BID_EaD/article/view/371. Acesso em: 20 dez. 2023.
ALMEIDA, R. S. et al. A teoria das inteligências múltiplas de Howard Gardner e suas contribuições para a educação inclusiva: construindo uma educação para todos. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-ALAGOAS, v. 4, n. 2, p. 89-89, 2017. Disponível: http://periodicos.set.edu.br/fitshumanas/article/view/4218. Acesso em: 20 dez. 2023.
ARAÚJO, C. F. de. A importância dos jogos no ensino da matemática. Monografia (Curso de Licenciatura em Matemática). Departamento de Matemática/Universidade Federal da Paraíba, 40f. 2020. Disponível: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19208. Acesso em: 20 dez. 2023.
AUSANI, P. C.; ALVES, M. A. Gamification and teaching: the dialogue game as an active and innovative didactic strategy. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. e139962736, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.2736.
BACICH, L.; TANZI, N. A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRENNAND, E. G. DE G.; VASCONCELOS, G. C. O Conceito de potencial múltiplo da inteligência de Howard Gardner para pensar dispositivos pedagógicos multimidiáticos. Ciências & Cognição, v. 5, n. 11. P. 19-35. 2005.
COLLI, P., COLUSSI BASTOS, V., BOLOGNA S. A.M. O papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professores. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 18, n. 41, p. 237-254, dez. 2022.: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v18i41.13443.
CONCEIÇÃO, A. R.; MOTA, M. D. A.; BARGUIL, P. M. Jogos didáticos no ensino e na aprendizagem de Ciências e Biologia: Concepções e práticas docentes. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 9, n. 5, 2020. Disponível: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3290. Acesso em: 20 dez. 2023.
FIGUEIREDO, F. J. de. Problemas e perspectivas sobre o ensino de Evolução. Revista Sustinere, v. 9, n. 2, p. 757-768, 2021.
FONSECA, P. S. Proposta de definição de inteligência de máquina inspirada na teoria das inteligências múltiplas de Howard Gardner. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação. 2002. Disponível: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82664. Acesso em: 20 dez. 2023.
GARDNER, H. Estruturas da mente. Porto Alegre: Artmed, 1994.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: A teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.
GÁSPARI, J. C. de.; SCHWARTS, G. M. Inteligências múltiplas e representações. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 18, p. 261-266, 2002.
GOEDERT, L. A formação do professor de Biologia e o ensino da Evolução Biológica. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica/Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/101549/213161.pdf. Acesso em 10 out. de 2023.
GRILLO, M. C.; FREITAS, A. L. S. de. Autoavaliação: por que e como realizá-la. IN: GRILLO, M, C; GESSINGER, R.M (Org). Por que falar ainda em avaliação? EdiPUCRS. Porto Alegre. 2010.
LIMA, J. M. de; LIMA, M. R. C. de. A importância do jogo na perspectiva das inteligências múltiplas. Nuances: estudos sobre educação, v. 9, n. 9/10, 2003. https://doi.org/10.14572/nuances.v9i9/10.400
MALAFAIA, G.; RODRIGUES, A. S. de L. O uso da teoria das inteligências múltiplas no ensino de biologia para alunos do ensino médio. SaBios-Revista de Saúde e Biologia, v. 6, n. 3, p.08-1, 2011. Disponível: https://revista2.grupointegrado.br/revista/index.php/sabios/article/view/762. Acesso em: 20 dez. 2023.
Monteiro, P. S., Santos, N. S., Figueredo, C. A., Mello, T. M. de, Medeiros, T. de Á. Ensino de Biologia: a teoria da evolução na sala de aula. Ciência Atual – Revista Científica Multidisciplinar do Centro Universitário São José, 13. n.1. p. 02-15, 2019. https://revista.saojose.br/index.php/cafsj/article/view/345. Acesso em: 10 out. 2023.
MOURA, G. C. et al. A teoria das inteligências múltiplas e suas contribuições para a educação. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-ALAGOAS, v. 3, n. 2, p. 153-168, 2016. Disponível: https://periodicos.set.edu.br/fitshumanas/article/view/2597. Acesso em: 20 dez. 2023.
NICOLLIER, V.; VELASCO, F. G. C. Conhecer a Mata Atlântica na infância: uma contribuição da teoria das inteligências múltiplas para a educação ambiental. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 421–456, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/350 . Acesso em: 11 out. 2023.
OLIVEIRA, V. S. Educação musical e interdisciplinaridade: uma proposta mediada pelas inteligências múltiplas. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 23454-23468, 2021. Disponível: https://www.brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/25966. Acesso em: 20 dez. 2023.
PINTO, M,D.S.; OLIVEIRA, M. G.; SOUSA, T.P.. Professor de Ciências e Biologia: Caminhos e Experiências Formativas do Programa de Residência Pedagógica em Tempos de Pandemia. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, Dossiê temático, 2023. DOI: 10.20873/RP2023_2. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/15119. Acesso em: 20 dez. 2023.
PROTÁZIO, A. dos S; LIMA, V. B. Dificuldades em ensinar evolução: uma abordagem centrada na teoria dos sistemas. Ensino em Foco, v. 3, n. 7, p. 49-61, 2020. Disponível: http://www.publicacoes.ifba.edu.br/ensinoemfoco/article/view/683. Acesso em: 20 dez. 2023.
SABINO, M. A.; ROQUE, A. A Teoria das Inteligências Múltiplas e sua contribuição para o ensino de língua italiana no contexto de uma escola pública. Revista Eletrônica dos Núcleos de Ensino da UNESP, São Paulo, p. 410-429, 2006. Disponível: https://www.unesp.br/prograd/PDFNE2006/artigos/capitulo3/ateoriadasinteligencias.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.
SANTOS, B. M. As Estratégias Lúdicas no Desenvolvimento das Inteligências Múltiplas. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Pedagogia. Centro Universitário UNIFACIG, Manhuaçu, Minas Gerais, 2021. Disponível em: https://www.pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/repositoriotcc/article/view/3400/2429. Acesso em 07 out. 2023.
SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), v. 10, n. 1, p. 133-147, 2004. Disponível: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n1/10.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.
TEIXEIRA, G. Modelo de rotação por estações como ferramenta didática: uma proposta para professores de Biologia sobre conteúdos de Genética e Evolução. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas - EaD. Universidade Federal de Santa Catarina, Tubarão, RS, 2021. Disponível: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/232496. Acesso 10 ago. 2022.
TEZANI, T. C. R. O jogo e os processos de aprendizagem e desenvolvimento: aspectos cognitivos e afetivos. Educação em revista, v. 7, n. 1-2, p. 1-16, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Katrine de Souza Pinto, Mac David da Silva Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.