The influence of neoliberalism on education in times of globalization
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15335Abstract
ABSTRACT. Neoliberal policies have currently intensified through their power of action on a global scale, in order to direct, above all, changes in the economic, political, social and even cultural fields of several countries. In Brazil, for example, these guidelines directly impact several sectors, including education. Educational praxis is sometimes influenced by proposals for programs related to the government, as well as educational policies, as these, in addition to incorporating these guidelines, are also capable of establishing regulations with regard to the legal field. The main objective of this research is to promote discussion in relation to Neoliberalism and educational planning in times of regression, considering globalization and the restructuring of capitalism. For its realization, a theoretical approach was used to explore the theme, having as main authors, Bordignon (2014), Fernandes (1976); Ferreira (2021), Freitas (2012), Bobbio (2000) among others, which covered the aforementioned theme. Neoliberalism brought with it a series of problems, because with the exacerbation of the capitalist tendency and universal commodification, everything is transformed into merchandise, including education.
Downloads
Literaturhinweise
Almeida, M. D. (2009). Neoliberalismo, privatização e desemprego no Brasil (1980-1999). Campinas, SP: [s. n.].
Bobbio, N. (2000). Direito e Estado no pensamento de Emmanuel Kant. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Brasília: Editora da UnB.
Bordignon, G. (2014). Caminhar da educação brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In Planos de Educação no Brasil: planejamento, políticas, práticas. São Paulo: Edições Loyola.
Chaui, M. (2007). Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez.
Chesnais, F (1995). A globalização e o curso do capitalismo no fim-de-século. Economia e Sociedade, 5.
Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo.
Dias, Y. A. (2020). Prefácio. In Coronavírus e crise do capital: impactos aos trabalhadores e à natureza. Recurso digital. Goiânia-GO: Editora Phillos Academy.
Dourado, L. F. (2013). A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In Ferreira, N. S. C. (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios (pp. 77-95). 8ª ed. São Paulo: Cortez.
Ferreira, M. (2021). Quem tem medo do neoliberalismo? São. Revista Estado da Arte. https://estadodaarte.estadao.com.br/neoliberalismo-debate-mano-ferreira/
Ferreira, G. C., Almeida, G. M., & Santos, V. S. (2020). Investidura neoliberal no brasil: desdobramentos das políticas educacionais (2016 a 2019). São Paulo. Editora Phillos Academy.
Fernandes, F. (1976). Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. 2ª edição, Rio de Janeiro, Zahar Editores.
Freitas, L. C. (2012). Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação & Sociedade, 33(119), 379-404. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
Frigotto, G. (2005). Escola pública brasileira na atualidade: lições da história. Campinas: Autores Associados.
Giddens, A. (2005). A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da socialdemocracia. Rio de Janeiro: Record.
Harvey, D. (2008). O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola.
Hobsbawn, E. J. (1982). A era das revoluções (1789-1848). Rio de Janeiro, Paz e Terra.
Hobsbawn, E. J. (1982). A era do Capital (1848-1875). Rio de Janeiro, Paz e Terra.
Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007) Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. katálysis [online], 10. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004
Marrach, S. (1996). Neoliberalismo e educação. São Paulo: editora Cortez.
Minayo, M. C. de S. (org.) (2010). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes.
Miranda, M. G (2020). O neoliberalismo como ofensiva neoconservadora à educação brasileira. Inter – Ação, 45(1), 1-15. https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.62691
Moraes, R. C. (2001). Neoliberalismo - de onde vem, para onde vai? São Paulo: Editora Senac.
Netto, J. P., & Braz, M. (2006). Economia política: uma introdução crítica. São Paulo, Cortez.
Netto, J. P., & Braz, M. (2006). O imperialismo e 0 capitalismo contemporâneo. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez.
Oliveira, F. (1995). Neoliberalismo à brasileira. In Sader, E., & Gentille, P. (Orgs.). Pós-Neoliberalismo: As políticas sociais e o Estado democrático (pp. 24-28). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Peroni, V. M. V. (2003). Política educacional e papel do Estado no Brasil dos anos 90. São Paulo: Xamã.
Saad Filho, A. (2011). Crise no neoliberalismo ou crise do neoliberalismo? Crítica e Sociedade: revista de cultura política, 1(3), 6-19.
Saad Filho, A. (2015). Neoliberalismo: uma análise marxista. Marx e o Marxismo, 3(4), 58-72.
Santos Neto, A., B., & Cancel, J. J. C. (2020). Neoliberalismo, Neofascismo e Pandemia– Goiânia-GO: Editora Phillos Academy.
Silva. R. T. (2017). Políticas sociais no brasil: do neoliberalismo ao governo Temer. São Paulo. Editora Phillos.
Souza, J. S. Santos, S. N. (2020). Neoliberalismo e Políticas Sociais. São Paulo. Editora Phillos.
Scaff, E. A. S., & Oliveira, M. S., & Lima, S. (2018). O planejamento educacional frente às fragilidades do processo democrático brasileiro. ETD-Educação Temática Digital. São Paulo.
Wood, E. M. (2010). Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. Tradução de Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Meire Lúcia Andrade da Silva, Lúcia Maria de Assis, Suely Pereira de Sousa, Joicy Mara Rezende Rolindo
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).