The influence of neoliberalism on education in times of globalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15335

Abstract

ABSTRACT. Neoliberal policies have currently intensified through their power of action on a global scale, in order to direct, above all, changes in the economic, political, social and even cultural fields of several countries. In Brazil, for example, these guidelines directly impact several sectors, including education. Educational praxis is sometimes influenced by proposals for programs related to the government, as well as educational policies, as these, in addition to incorporating these guidelines, are also capable of establishing regulations with regard to the legal field. The main objective of this research is to promote discussion in relation to Neoliberalism and educational planning in times of regression, considering globalization and the restructuring of capitalism. For its realization, a theoretical approach was used to explore the theme, having as main authors, Bordignon (2014), Fernandes (1976); Ferreira (2021), Freitas (2012), Bobbio (2000) among others, which covered the aforementioned theme. Neoliberalism brought with it a series of problems, because with the exacerbation of the capitalist tendency and universal commodification, everything is transformed into merchandise, including education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Meire Lúcia Andrade da Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professora da educação básica da Rede Municipal de Ensino de Gurupi - TO. E-mail: melucia26@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1237-6422

Lúcia Maria de Assis, Universidade Federal de Goiás - UFG

Professora Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Educação pela UFG. E-mail: luciamariadeassis@gmail.com. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-6380-2129

Suely Pereira de Sousa, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação – PPGE/UFG, Mestre em Geografia pela UFCat, Especialista em Geografia pela UFCat, Especialista em Psicopedagogia pela UFU e Graduada em Geografia pela UEG. Professora efetiva da rede Estadual e Municipal de Caldas Novas – GO.

Joicy Mara Rezende Rolindo, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda em Educação – PPGE/UFG, Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO, Especialista em Língua Portuguesa, em Planejamento Educacional e em Alfabetização e Letramento. Graduada em Letras e Pedagogia. Professora da Universidade Evangélica de Goiás. Professora efetiva da rede Estadual de Educação do Estado de Goiás e rede Municipal de Educação de Anápolis – GO. E-mail: joicy.rolindo@uol.com.br. Orcid:  https://orcid.org/0000-0002-0102-3314.

References

Almeida, M. D. (2009). Neoliberalismo, privatização e desemprego no Brasil (1980-1999). Campinas, SP: [s. n.].

Bobbio, N. (2000). Direito e Estado no pensamento de Emmanuel Kant. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Brasília: Editora da UnB.

Bordignon, G. (2014). Caminhar da educação brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In Planos de Educação no Brasil: planejamento, políticas, práticas. São Paulo: Edições Loyola.

Chaui, M. (2007). Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez.

Chesnais, F (1995). A globalização e o curso do capitalismo no fim-de-século. Economia e Sociedade, 5.

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo.

Dias, Y. A. (2020). Prefácio. In Coronavírus e crise do capital: impactos aos trabalhadores e à natureza. Recurso digital. Goiânia-GO: Editora Phillos Academy.

Dourado, L. F. (2013). A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In Ferreira, N. S. C. (Org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios (pp. 77-95). 8ª ed. São Paulo: Cortez.

Ferreira, M. (2021). Quem tem medo do neoliberalismo? São. Revista Estado da Arte. https://estadodaarte.estadao.com.br/neoliberalismo-debate-mano-ferreira/

Ferreira, G. C., Almeida, G. M., & Santos, V. S. (2020). Investidura neoliberal no brasil: desdobramentos das políticas educacionais (2016 a 2019). São Paulo. Editora Phillos Academy.

Fernandes, F. (1976). Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. 2ª edição, Rio de Janeiro, Zahar Editores.

Freitas, L. C. (2012). Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação & Sociedade, 33(119), 379-404. https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004

Frigotto, G. (2005). Escola pública brasileira na atualidade: lições da história. Campinas: Autores Associados.

Giddens, A. (2005). A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da socialdemocracia. Rio de Janeiro: Record.

Harvey, D. (2008). O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola.

Hobsbawn, E. J. (1982). A era das revoluções (1789-1848). Rio de Janeiro, Paz e Terra.

Hobsbawn, E. J. (1982). A era do Capital (1848-1875). Rio de Janeiro, Paz e Terra.

Lima, T. C., & Mioto, R. C. T. (2007) Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. katálysis [online], 10. https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004

Marrach, S. (1996). Neoliberalismo e educação. São Paulo: editora Cortez.

Minayo, M. C. de S. (org.) (2010). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes.

Miranda, M. G (2020). O neoliberalismo como ofensiva neoconservadora à educação brasileira. Inter – Ação, 45(1), 1-15. https://doi.org/10.5216/ia.v45i1.62691

Moraes, R. C. (2001). Neoliberalismo - de onde vem, para onde vai? São Paulo: Editora Senac.

Netto, J. P., & Braz, M. (2006). Economia política: uma introdução crítica. São Paulo, Cortez.

Netto, J. P., & Braz, M. (2006). O imperialismo e 0 capitalismo contemporâneo. Economia política: uma introdução crítica. São Paulo: Cortez.

Oliveira, F. (1995). Neoliberalismo à brasileira. In Sader, E., & Gentille, P. (Orgs.). Pós-Neoliberalismo: As políticas sociais e o Estado democrático (pp. 24-28). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Peroni, V. M. V. (2003). Política educacional e papel do Estado no Brasil dos anos 90. São Paulo: Xamã.

Saad Filho, A. (2011). Crise no neoliberalismo ou crise do neoliberalismo? Crítica e Sociedade: revista de cultura política, 1(3), 6-19.

Saad Filho, A. (2015). Neoliberalismo: uma análise marxista. Marx e o Marxismo, 3(4), 58-72.

Santos Neto, A., B., & Cancel, J. J. C. (2020). Neoliberalismo, Neofascismo e Pandemia– Goiânia-GO: Editora Phillos Academy.

Silva. R. T. (2017). Políticas sociais no brasil: do neoliberalismo ao governo Temer. São Paulo. Editora Phillos.

Souza, J. S. Santos, S. N. (2020). Neoliberalismo e Políticas Sociais. São Paulo. Editora Phillos.

Scaff, E. A. S., & Oliveira, M. S., & Lima, S. (2018). O planejamento educacional frente às fragilidades do processo democrático brasileiro. ETD-Educação Temática Digital. São Paulo.

Wood, E. M. (2010). Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. Tradução de Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo.

Published

2023-10-21

How to Cite

Andrade da Silva, M. L., de Assis, L. M., de Sousa, S. P., & Rezende Rolindo, J. M. (2023). The influence of neoliberalism on education in times of globalization. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15335. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15335

Issue

Section

DOSSIÊ – POLÍTICA EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES