Education in Agroecology in the Pedagogy of Alternation: a formative proposal

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19810

Abstract

ABSTRACT. Over time, with the advance of capitalism over humanity, we have noticed several impacts of this exploratory model on human beings, nature, and education, making resistance and survival strategies necessary in the construction of another project for society. Agroecology and rural education, which throughout history have been built by peasants who dare to point out and consolidate another development proposal, based on social and environmental justice and the appreciation of the diverse knowledge that humanity has built, is one of the possibilities for overcoming this system. To enhance the relationship between education and agroecology in the context of Agricultural Family Schools in the state of Espírito Santo, the Training and Reflection Center (CFR) of the Espírito Santo Promotional Education Movement (MEPES) held a course on the subject in 2024 for educators in its network. Thus, the present work aims to present and analyze the training proposal and its implications for the construction of agroecological knowledge based on the training plan (PF) - curriculum, of the pedagogy of alternation. We used documentary and bibliographical research in the construction of this work, and we observed from the analyzed proposal the great potential that the pedagogy of alternation has in the agroecological transition and in the transformation of the territory in which the school is located.

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Autor/innen-Biografien

Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, e Mestre em Ensino na Educação Básica, pela mesma universidade, possui Graduação em Licenciatura em Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza pela Universidade Federal de Viçosa - MG (2017). Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Metropolitana de Santos (2014). Especialista em Educação Pobreza e Desigualdade Social pela UFES, e Práticas Pedagógicas para Professores pelo IFES. Atualmente é Professor no Movimento de Educação Promocional de Educação do Espírito Santo, sendo Coordenador do Centro de Formação e Reflexão. Foi professor na Universidade Federal do Espírito Santo, Campus São Mateus, nos cursos de Licenciaturas (entre fevereiro de 2021 e abril de 2022). Já atuei na Escola Família Agrícola de Marilândia como professor e Diretor (2014-2022), na Escola Família Agrícola de Jaguaré como professor (2013 - 2014) e na Escola Comunitária Rural de Santa Rita - Rio Bananal como professor (2011 - 2012). Recebeu no ano de 2021 a comenda Professor Renato Pacheco, pela Assembleia Legislativa do Estado do Espírito Santo. Fez parte do Grupo de Pesquisa-Ação CNPq/UFV, Educação do Campo, Alternância, Agroecologia e Reforma Agrária (ECARA); É membro do grupo de estudos e pesquisas CNPq/UFES Pedagogia da Alternância e Formação Docente: memórias, experiências e narrativas, Membro do Grupo de Pesquisas CNPq/UFES Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES) Membro do Núcleo de Estudos, Saberes e Fazeres sobre Diversidade, Equidade e Inclusão das EFAs do MEPES (Portaria MEPES 06/2024). Atuo principalmente nos seguintes temas: Educação; Pedagogia da Alternância, Educação do Campo; Interdisciplinaridade; Integração de Saberes. Autor do Livro: EFA de Marilândia: uma escola em movimento.

Débora Monteiro do Amaral, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos. É Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFSCar, na linha de pesquisa "Práticas Sociais e Processos Educativos". Pesquisadora na área de Educação Popular na perspectiva de Paulo Freire, Educação do Campo e Movimentos Sociais do Campo. Atualmente é docente na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) atuando no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES) e é uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas Paulo Freire (GEPPF - UFES). Atua como docente do Mestrado Profissional em Educação da UFES. Membro no Comitê Estadual de Educação do Campo do Espírito Santo (COMECES). Membro do Grupo de Trabalho de Política Agrária, Urbana e Ambiental (GT PAUA) na Associação de Docentes da UFES (ADUFES).

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Mauricio Pomuchenq, F. J., & Monteiro do Amaral, D. (2025). Education in Agroecology in the Pedagogy of Alternation: a formative proposal. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19810. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19810

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios