Education in Agroecology in the Pedagogy of Alternation: a formative proposal
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19810Abstract
ABSTRACT. Over time, with the advance of capitalism over humanity, we have noticed several impacts of this exploratory model on human beings, nature, and education, making resistance and survival strategies necessary in the construction of another project for society. Agroecology and rural education, which throughout history have been built by peasants who dare to point out and consolidate another development proposal, based on social and environmental justice and the appreciation of the diverse knowledge that humanity has built, is one of the possibilities for overcoming this system. To enhance the relationship between education and agroecology in the context of Agricultural Family Schools in the state of Espírito Santo, the Training and Reflection Center (CFR) of the Espírito Santo Promotional Education Movement (MEPES) held a course on the subject in 2024 for educators in its network. Thus, the present work aims to present and analyze the training proposal and its implications for the construction of agroecological knowledge based on the training plan (PF) - curriculum, of the pedagogy of alternation. We used documentary and bibliographical research in the construction of this work, and we observed from the analyzed proposal the great potential that the pedagogy of alternation has in the agroecological transition and in the transformation of the territory in which the school is located.
Downloads
References
Andrade, G., Costa, T. & Oliveira, L. (2019). Educação em Agroecologia na pedagogia da alternância. In Anais I Conferência nacional da pedagogia da alternância do Brasil (CONPAB) & I Colóquio internacional interdisciplinar da pedagogia da alternância & IV seminário internacional da pedagogia da alternância no Brasil. (pp 414 - 423) Salvador, BA.
Begnami, J. (2019) Formação por alternância na licenciatura em educação do campo: possibilidades e limites do diálogo com a pedagogia da alternância. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais.
Begnami, J., Justino, E. F. (2023. Formação por alternância na educação do campo. Marília, SP: Lutas Anticapital.
Benício, J. & Costa, T (2019). Eixo VII - Sustentabilidade e Agroecologia. In Anais I Conferência nacional da pedagogia da alternância do Brasil (CONPAB) & I Colóquio internacional interdisciplinar da pedagogia da alternância & IV seminário internacional da pedagogia da alternância no Brasil. (pp 59 - 64) Salvador, BA.
CFR - Centro de Formação e Reflexão. (2025). Planejamento Anual do Centro de Formação e Reflexão.
CFR - Centro de Formação e Reflexão (2024). Curso de Formação “Educação em agroecologia no plano de formação da pedagogia da alternância – Proposta Pedagógica.
CFR - Centro de Formação e Reflexão (2024). Relatório Curso de Educação em Agroecologia no plano de formação da pedagogia da alternância - módulo I: Concepções e práticas agroecológicas.
CFR - Centro de Formação e Reflexão (2024). Relatório Curso de Educação em Agroecologia no plano de formação da pedagogia da alternância - módulo II: Agroecologia na sala de aula na pedagogia da alternância.
CFR - Centro de Formação e Reflexão (2024). Relatório Curso de Educação em Agroecologia no plano de formação da pedagogia da alternância - módulo III: Trabalho, Educação Popular e Agroecologia.
CFR - Centro de Formação e Reflexão (2024). Relatório Curso de Educação em Agroecologia no plano de formação da pedagogia da alternância - módulo IV: Agroecologia: Questão agrária, feminismo, luta de classes e relações étnico-raciais.
Ferrari, E., Silva, N. & Silva, M. (2021). Conhecimento Agroecológico. In Dias, A. et.al. (Org.). Dicionário de agroecologia e educação. (pp. 253 – 259). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Frigotto, G. & Ciavatta, M. (2012). Trabalho como princípio educativo. In Caldart, R., et. al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp 748 - 755). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Garcia-Marirrodriga, R., Puig-Calvó, P. (2010). Formação em alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA no mundo. Belo Horizonte, MG: O lutador.
Gliessman, S. (2016). Transforming food systems with agroecology. (Editorial).
Agroecology and Sustainable Food Systems, v. 40, n. 3, p. 187-189
Gerke de Jesus, J. (2011). Formação de Professores na Pedagogia da Alternância: saberes e fazeres do campo. Vitória, ES: Editora GM.
Gerke, J., Bianchi, R., & Lara, A. (2024). Pedagogia da Alternância, Educação Popular e Educação do Campo: encontros político-pedagógicos. In Mafezoni, A. & Costa, E. (Org.). Práticas Educativas, diversidade e inclusão escolar. (pp 235-257) Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora.
Granereau, A. (2024). O livro de Lauzun: onde começou a pedagogia da alternância. Rio Negrinho, SC: Pragma.
Guhur, D. & Silvia, N. (2021). Agroecologia. In Dias, A. et.al. (Org.). Dicionário de agroecologia e educação. (pp. 59 - 73). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Nosella, P. (2012). Educação do Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória, ES: Edufes.
Pistrak, M. (2011). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Silva, C. (2012). Desenvolvimento Sustentável. In Caldart, R., et. al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp 204-209). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Sousa, R. et. al. (2021). Educação em agroecologia. In Dias, A. et.al. (Org.). Dicionário de agroecologia e educação. (pp. 361 – 367). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Débora Monteiro do Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




