Teaching, research and extension: production of 3DR models in undergraduate degree for rural schools

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19929

Abstract

ABSTRACT. This paper arises from the subjectivities of teaching, teacher education, and their role in shaping identity and rethinking what is understood as rural schools and the teaching of Science and Biology. It is situated within the framework of qualitative research and aims to apply knowledge in the development of 3DR models focused on plant morphology, with the goal of promoting an innovative approach to Botany education for students from rural areas. Based on questions about how to make Botany teaching more tangible and accessible in schools—addressing students' social, cognitive, and cultural diversity—the study presents discussions developed by the Research Group on Education, Masculinity, Culture, and Subjectivity. In this context, the construction of 3DR plant morphology models to enhance Botany in rural schools and overcome "botanical imperception" is the central focus. From the memory narratives of those involved, it is concluded that the proposal meets its intended challenge, contributing to the identity formation of future Biology teachers.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Lucas Rocha, Bundesuniversität Uberlândia

Professor Associado nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Doutor e Mestre em Ciências Biológicas (Botânica) pelo Programa de Pós-Graduação em Botânica do Museu Nacional (Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGBOT/MN/UFRJ). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Ana Clara Araújo Teixeira, Bundesuniversität Uberlândia

Discente do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas na instituição (UFU/ campus Pontal). Professora da educação infantil de escola básica do município de Ituiutaba, Minas Gerais. Compõe o grupo de pesquisa e faz iniciação científica junto ao grupo de pesquisa MASCULINIDADES: Cultura, educação e Subjetividades GPEMCES.

Welson Barbosa Santos, Bundesuniversität Uberlândia

Pós Doutor em Educação Escolar pela UNESP, Doutor em educação pela UFSCar, mestre em Educação pela UFU, é licenciado em Ciências Exatas e Naturais pela Universidade de Uberaba e em Pedagogia pela Faculdade Integrada de Araguatins. Atualmente é Professor Adjunto IV na Universidade Federal de Uberlândia UFU - Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal – ICENP e professor permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino de ciências e Matemática - UFU.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G. (2004). Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Vozes.

Caldart, R. S. (2011) Licenciatura Em Educação Do Campo E Projeto Formativo: Qual O Lugar Da Docência Por Área. Licenciaturas Em Educação Do Campo, Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Caldart, R.; Molina, M. (2004). Por uma educação do campo. Vozes.

Caldart, R. (2000). Pedagogia do Movimento Sem-Terra. Vozes.

Bourdieu, P. (1998). Escritos de educação. Vozes.

Ceccantini, G. (2006). Os tecidos vegetais têm três dimensões. Revista Brasileira de Botânica, 29(2), 335-337.

Eisner, E. (2008). O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, 8(2), 5-17.

Faria, M. N. (2001). A música, fator importante na aprendizagem (Monografia de Especialização). Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense – CTESOP/CAEDRHS.

Fernandes, C. A. (2012). Discurso e sujeito em Michel Foucault. Intermeios.

Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, 114, 197-223.

Fischer, R. M. B. (2021). Por uma escuta da arte: ensaio sobre poéticas possíveis na pesquisa. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 11, e100045.

Forrester, J. W. (2009). Learning through system dynamics as preparation for the 21st century. Productivity Press. Recuperado de: https://is.gd/7phy9N. Acesso em 13 abr. 2025.

Foucault, M. (1986). A arqueologia do saber. Forense.

Foucault, M. (2011). A hermenêutica do sujeito. Martins Fontes.

Foucault, M. (2011). A ordem do discurso. Loyola.

Foucault, M. (2022). Dizer a verdade sobre si. UBU Editora.

Foucault, M. (2014). Do governo dos vivos: curso no Collège de France (1979–1980). (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.

Foucault, M. (2007). História da sexualidade I: A vontade de saber. Graal.

Foucault, M. (2010). Uma estética da existência. In M. Foucault, Ética, sexualidade e política: ditos e escritos V. Forense Universitária.

Gil, A. C. et al. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.

Harari, Y. N. (2015). Sapiens: uma breve história da humanidade. Companhia das Letras.

Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.

Krasilchik, M. (1987). O professor e o currículo das ciências. EPU/Edusp.

Krasilchik, M. (2008). Prática de ensino de biologia (6ª ed.). Edusp.

Marandino, M. (2001). O conhecimento biológico nas exposições dos museus de ciências: análise do processo de construção do discurso expositivo (Tese de Doutorado). USP.

Marandino, M. (1994). O ensino de ciências na perspectiva da didática crítica (Dissertação de Mestrado). PUC-Rio.

Neves, A., Bündchen, M., & Lisboa, C. P. (2019). Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da educação? Ciência & Educação (Bauru), 3, 745-762.

Santos, W. B. (2019). Modelos 3DR nas ciências da natureza: um repensar do capital cultural na escola do campo. Kelps.

Ursi, S., & Salatino, A. (2022). É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: impercepção botânica como alternativa para "cegueira botânica". Boletim de Botânica, 39,1-4.

Wandersee, J. H. & Schussler, E. E. (1999). Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, 61(2), 82-86.

Veröffentlicht

2025-12-24

Zitationsvorschlag

Rocha, L., Araújo Teixeira, A. C., & Barbosa Santos, W. (2025). Teaching, research and extension: production of 3DR models in undergraduate degree for rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19929. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19929

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil