Teaching, research and extension: production of 3DR models in undergraduate degree for rural schools
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19929Résumé
ABSTRACT. This paper arises from the subjectivities of teaching, teacher education, and their role in shaping identity and rethinking what is understood as rural schools and the teaching of Science and Biology. It is situated within the framework of qualitative research and aims to apply knowledge in the development of 3DR models focused on plant morphology, with the goal of promoting an innovative approach to Botany education for students from rural areas. Based on questions about how to make Botany teaching more tangible and accessible in schools—addressing students' social, cognitive, and cultural diversity—the study presents discussions developed by the Research Group on Education, Masculinity, Culture, and Subjectivity. In this context, the construction of 3DR plant morphology models to enhance Botany in rural schools and overcome "botanical imperception" is the central focus. From the memory narratives of those involved, it is concluded that the proposal meets its intended challenge, contributing to the identity formation of future Biology teachers.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2004). Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Vozes.
Caldart, R. S. (2011) Licenciatura Em Educação Do Campo E Projeto Formativo: Qual O Lugar Da Docência Por Área. Licenciaturas Em Educação Do Campo, Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Caldart, R.; Molina, M. (2004). Por uma educação do campo. Vozes.
Caldart, R. (2000). Pedagogia do Movimento Sem-Terra. Vozes.
Bourdieu, P. (1998). Escritos de educação. Vozes.
Ceccantini, G. (2006). Os tecidos vegetais têm três dimensões. Revista Brasileira de Botânica, 29(2), 335-337.
Eisner, E. (2008). O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, 8(2), 5-17.
Faria, M. N. (2001). A música, fator importante na aprendizagem (Monografia de Especialização). Centro Técnico-Educacional Superior do Oeste Paranaense – CTESOP/CAEDRHS.
Fernandes, C. A. (2012). Discurso e sujeito em Michel Foucault. Intermeios.
Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, 114, 197-223.
Fischer, R. M. B. (2021). Por uma escuta da arte: ensaio sobre poéticas possíveis na pesquisa. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 11, e100045.
Forrester, J. W. (2009). Learning through system dynamics as preparation for the 21st century. Productivity Press. Recuperado de: https://is.gd/7phy9N. Acesso em 13 abr. 2025.
Foucault, M. (1986). A arqueologia do saber. Forense.
Foucault, M. (2011). A hermenêutica do sujeito. Martins Fontes.
Foucault, M. (2011). A ordem do discurso. Loyola.
Foucault, M. (2022). Dizer a verdade sobre si. UBU Editora.
Foucault, M. (2014). Do governo dos vivos: curso no Collège de France (1979–1980). (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.
Foucault, M. (2007). História da sexualidade I: A vontade de saber. Graal.
Foucault, M. (2010). Uma estética da existência. In M. Foucault, Ética, sexualidade e política: ditos e escritos V. Forense Universitária.
Gil, A. C. et al. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
Harari, Y. N. (2015). Sapiens: uma breve história da humanidade. Companhia das Letras.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
Krasilchik, M. (1987). O professor e o currículo das ciências. EPU/Edusp.
Krasilchik, M. (2008). Prática de ensino de biologia (6ª ed.). Edusp.
Marandino, M. (2001). O conhecimento biológico nas exposições dos museus de ciências: análise do processo de construção do discurso expositivo (Tese de Doutorado). USP.
Marandino, M. (1994). O ensino de ciências na perspectiva da didática crítica (Dissertação de Mestrado). PUC-Rio.
Neves, A., Bündchen, M., & Lisboa, C. P. (2019). Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da educação? Ciência & Educação (Bauru), 3, 745-762.
Santos, W. B. (2019). Modelos 3DR nas ciências da natureza: um repensar do capital cultural na escola do campo. Kelps.
Ursi, S., & Salatino, A. (2022). É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: impercepção botânica como alternativa para "cegueira botânica". Boletim de Botânica, 39,1-4.
Wandersee, J. H. & Schussler, E. E. (1999). Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, 61(2), 82-86.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Lucas Rocha, Ana Clara Araújo Teixeira, Welson Barbosa Santos 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




