Democratic management in Rural Education: the organity as a possibility of student’s protagonism

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6139

Abstract

ABSTRACT. This work aims to reflect on the democratic management in the Rural Education perspective and on the meaning of collective self-organization as an educational principle in the mediation of participation and student’s protagonism in the sharing of management in the Course of Degree in Rural Education (LECampo) of the Federal University of Minas Gerais. The qualitative research relied on bibliographical sources, documents, reports and people. As resources of immersion, follow-up, observation, focus group and narrative interview. The theoretical basis spoke with the “Pedagogy of the Movement”, Rural Education and the Socialist and Pedagogy of Alternation. Following, described and analyzed the strategies of implementation of the students' organicity in the LECampo as practice and subject of study. It concluded that the organicity practices contribute to an increase of the participation of the students in the management of the course. However, some challenges demanded more attention, among others, the discussion about the conception of leadership, consolidation of the organicity as curricular practice and self-management by the students themselves, more than identify themselves as a collective subject.

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Autor/innen-Biografien

João Batista Begnami, Associação Mineira das Escolas Famílias Agrícolas - AMEFA

Professor regente de Filosofia, designado pela Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais. Assessor Pedagógico da Associação Mineira das Escolas Família Agrícola – AMEFA. Coordena projeto de implementação de curso de Licenciatura em Educação do Campo na área de Ciências Agrárias no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia – IFSULDEMINAS – Campus Inconfidentes – MG.

Maria Isabel Antunes-Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora Associada da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada dos Profissionais da Educação Básica (Comfor/UFMG), do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NEPCAMPO/FaE-UFMG) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais - GERES). Membro do Comitê Científico do Grupo de Trabalho Psicologia da Educação/Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação/ANPED. Desenvolve projetos de Ensino, Pesquisa e Extensão com ênfase na Formação e Prática de Educadores, Psicologia Social, Identidade sócioterritorial e  Educação do Campo.

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Veröffentlicht

2019-09-02

Zitationsvorschlag

Begnami, J. B., & Antunes-Rocha, M. I. (2019). Democratic management in Rural Education: the organity as a possibility of student’s protagonism. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6139. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6139

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