Thematic dossier: Policy and Management of Education in Times of Retreat in Social Rights and Freeze-Filization of the Public Sphere

Authors

  • Rosilene Lagares Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Roberto Francisco de Carvalho Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Ney Cristina Monteiro de Oliveira Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11142

Abstract

The organizers of the Dossier understand that the debate on education policy and management is articulated to the understanding of public value, "everyone's right to education," and the duty of the State, translated into social public policies, whose operationalization occurs through educational and school management, tensioned by the democratic-participative and strategic-enterprise perspectives. The production of theoretical-practical knowledge that covers educational and school policy and management is necessary to explain the contradictions between the instrumental and emancipatory formative perspectives of school education. We invite you to read the dossier on the agenda that intends to contribute to the field of public policy and educational management, focusing on the debate on the production of policies in times of reactionary conservatism, the tension between the public and private spheres, between democratic management and managerial management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosilene Lagares, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Pós-Doutora em Educação (Unoesc), Doutora e Mestre em Educação (UFG). Graduada em Pedagogia (UFG). Professora da Universidade Federal do Tocantins, Campus Palmas, Curso de Pedagogia e Programa de Pós-Graduação em Educação/Mestrado e Doutorado em Educação na Amazônia (PPGDA). Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT e do Observatório de Sistemas e Planos de Educação do Tocantins. Filiada Anped e Anpae.

Roberto Francisco de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins - UFT

PhD em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ); Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG); e Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT)/Campus de Palmas, atuando nos Cursos de Licenciatura em Filosofia e Teatro e Mestrado Profissional em Educação (PPPGE); Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural (PRÁXIS).

Ney Cristina Monteiro de Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000), Pós Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Titular do NEB/UFPA, docente dos Programas de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) e Doutorado em Educação na Amazônia (PGEDA). Pesquisadora da área de políticas educacionais, com ênfase no planejamento e monitoramento das metas do PNE 2014 nos estados e municípios e políticas públicas de educação integral e de tempo integral.

References

Lagares, R., Carvalho, R. F., & Oliveira, N. C. M. (2020). Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos nos Direitos Sociais e Liofilização da Esfera Pública. Rev. Bras. Educ. Camp., 5, e11142. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e11142

Published

2020-12-04

How to Cite

Lagares, R., Francisco de Carvalho, R., & Oliveira, N. C. M. de. (2020). Thematic dossier: Policy and Management of Education in Times of Retreat in Social Rights and Freeze-Filization of the Public Sphere. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e11142. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11142

Issue

Section

Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos

Most read articles by the same author(s)