Thinking about Artes in Early Childhood Education: a look from the teaching point of view in two educational institutions in Tocantinópolis-TO

Authors

  • Gracilene dos Santos Escola Municipal Professor Antonio Farias - EMPAF, Tocantinópolis-TO
  • Cássia Ferreira Miranda Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA https://orcid.org/0000-0003-0925-2792

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15631

Abstract

ABSTRACT.  Thinking about the importance of teaching the Arts in Early Childhood Education, this research debates the understanding of teachers who work with this stage of Basic Education about the Arts and its importance in the teaching and learning process of young children. Therefore, the research was carried out in two school units in the city of Tocantinópolis. The methodological contribution used in this work is qualitative research, with the use of interviews and support of Cultural History for analysis of information. We interviewed four teachers from the city of Tocantinópolis who work in two schools of early childhood education, in the two modalities of early childhood education: daycare and preschool. The research shows the lack of training in Arts by the teachers who work at this stage, as well as the predominance of work with the Visual Arts at the expense of other artistic languages: Theater, Dance and Music. In addition, it is possible to realize that although teachers do not have training in Arts, they have shown to enjoy working with the area and value the importance of Arts in the lives of children, as well as their teaching potential in Early Childhood Education.

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Author Biographies

Gracilene dos Santos, Escola Municipal Professor Antonio Farias - EMPAF, Tocantinópolis-TO

Mestre em Ensino em Ciência e Saúde (PPGECS) pela Universidade Federal do Tocantins, Campus de Palmas, Pós-Graduada em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz. Pós-Graduada em Gestão do Trabalho Escolar pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) Pós Graduada em Educação Infantil pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Tocantins(UFT) a qual desenvolveu a pesquisa: BARRO E ARGILA: A CONSTRUÇÃO DE IDENTIDADE NAS OLARIAS EM TOCANTINÓPOLIS-TO NA DÉCADA DE 1990. Graduada em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música pela UFT, campus Tocantinópolis a qual desenvolveu a pesquisa: O ENSINO DE ARTE E A EDUCAÇÃO INCLUSIVA: RELATO DE EXPERIÊNCIA NUMA ESCOLA INDÍGENA APINAYÉ. Foi Bolsista do Programa Institucional de Monitoria Indígena( PIMI) da UFT. Tem experiência na educação escolar indígenas por meio do acompanhamento acadêmico dos estudantes indígenas que estudam no curso de Educação do Campo-Artes e Musicas da UFT-Tocantinópolis. Participa do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Educação (GPAVE/CNPq).

Cássia Ferreira Miranda, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Sou Licenciada Plena em História pela Universidade Federal de Pelotas. No ano de 2003 comecei a atuar em grupos amadores de teatro da cidade de Pelotas-RS, participando de diversas montagens teatrais. Desenvolvi oficinas de teatro e montagens teatrais com crianças, adolescentes, pessoas com deficiência e idosos em instituições que atuam com projetos sociais. Tenho experiência nas áreas de Educação, História e Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: história do teatro, história cultural, história oral, acervos, teoria da arte, estética e filosofia da arte, mulheres, trabalho, anarquismo, movimento camponês e educação do campo. Atualmente sou Doutoranda em Teatro, no PPGT-CEART-UDESC pesquisando sobre a forma como os trabalhadores rurais fazem uso da linguagem teatral em sua militância. Atuo como Professora do Magistério Superior na Universidade Federal do Tocantins no curso de Licenciatura em Educação do Campo - habilitação em Artes e Música.

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UFT. (s.d). Tocantinópolis. Município. Campus de Tocantinópolis. Universidade Federal do Tocantins.

Published

2023-05-30

How to Cite

dos Santos, G., & Miranda, C. F. (2023). Thinking about Artes in Early Childhood Education: a look from the teaching point of view in two educational institutions in Tocantinópolis-TO. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15631. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15631

Issue

Section

Dossiê: Olhares na Educação Infantil