Alternance notebook as instrument of registration, evaluation and teacher training

Authors

  • Lisiane dos Santos Moreira Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6843

Keywords:

Alternance Notebook; write; teacher training

Abstract

The Universidade Federal do Pampa, Rio Grande do Sul, in the year 2014, started to offer the Rural Education Licentiate Course, which organizes its schedule in Alternance, in two complementary times: University Time and Community Time. In view of these two times it was proposed to use the Alternance Notebook as an instrument for recording and reflecting on the experiences and practices that are part of and influence the training process of the graduates. The research presented in this article aims to understand the contributions of the Alternance Notebook for the teacher training of these students. Participants in the investigation were graduates of the eighth semester of the course through a questionnaire that was about their experiences with the Alternance Notebook. The methodological path chosen for the analysis of the questionnaire responses was the Qualitative Textual Analysis that enabled the construction of the metatext "the field in writing flowers". Considering that personal and professional development are interrelated, the reflection provided by writing in these Notebook represents privileged action in the formative process.

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Author Biographies

Lisiane dos Santos Moreira, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora na Educação Básica. Licenciada em Educação do Campo, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2018). Licenciada em Pedagogia, Universidade Paulista (2017). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica-PIBIC, CNPq/UNIPAMPA (2016 e 2017). Integrante do Grupo de Pesquisa Coeducar: Aprender em Ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores. Acadêmica na Especialização em Ensino de Ciências da Natureza: Práticas e Processos Formativos pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação do campo, ensino de ciências e análise textual qualitativa.

Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS. Possui Pós-doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2016, bolsista PNPD/CAPES). Possui Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2015, bolsista da CAPES), mestrado em Educação Ambiental (2004) e graduação em Oceanologia (2000), todos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia (2015) pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR. É líder do Grupo de Pesquisa Coeducar: Aprender em Ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores e integrante do Grupo de Pesquisa: Educação a Distância e Tecnologia - EaD-TEC (FURG).Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, metodologias de ensino, educação ambiental, tecnologias na educação, educação a distância e pesquisa.

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Published

2019-12-19

How to Cite

dos Santos Moreira, L., & de Oliveira Salgueiro de Moura, A. C. (2019). Alternance notebook as instrument of registration, evaluation and teacher training. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6843. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6843

Issue

Section

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil

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