Municipal Education Plan and Pedagogical Political Project: tracks of praxis formative

Auteurs-es

  • Adaires Rodrigues de Sousa Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Portugal
  • Meire Lúcia Andrade da Silva Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Lêda Lira Costa Barbosa Universidade Federal do Tocantins - UFT https://orcid.org/0000-0003-2701-2848
  • Aline Fagner de Carvalho e Costa Universidade Federal do Tocantins - UFT https://orcid.org/0000-0002-6576-7486

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13474

Résumé

ABSTRACT. This text, critically addresses, the issue of education management in order to apprehend elements of a formative planning process based on the relationship between the Secretariat's Action Plan and the Municipal Education Plan (PME) and Political Pedagogical Project instruments. In general, we can declare that the principles of democratic management and participation are basic elements in a planning process for these instruments and that, according to the consonance of subnational plans with the National Education Plan, they are also articulators of education in the municipality. The data analyzed make it possible to indicate that the Secretariat's Action Plan planning process is developed in a distinct and disputed manner, with the idea of a plan standing out as an end in itself and without articulation.

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Bibliographies de l'auteur-e

Adaires Rodrigues de Sousa, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Portugal

Doutorando em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (FPCEUC); Mestre em Educação e Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT); Membro do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT (GepeEM), cadastrado no CNPQ/CAPES. Membro do Observatório de Sistemas e Planos de Educação no Tocantins (ObSPE) Atuou como membro da Rede de Assistência Técnica no Apoio ao processo de elaboração e, posteriormente, ao processo de Monitoramento Contínuo e Avaliações Periódicas dos Planos Estadual e Municipais de Educação - Avaliador Educacional Técnico - da Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino do Ministério da Educação SASE/MEC.

Meire Lúcia Andrade da Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Meire Lúcia Andrade da Silva - Doutoranda em Educação (UFG), Mestre em Educação (UFT), Professora do Sistema Municipal de Ensino de Gurupi-Tocantins, Pesquisadora do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal (EpeEM)). Apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Lêda Lira Costa Barbosa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Pedagogia (UFSE) e professora da educação básica do Sistema Estadual de Ensino do Tocantins. Atua no Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT (GepeEM).

Aline Fagner de Carvalho e Costa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Cientista social, doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), professora e coordenadora do Projeto de Inovação Pedagógica Laboratório de Ciências Sociais e Educação (PIP LEPECSE) do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Tocantins (UFT) de Arraias.

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Comment citer

Rodrigues de Sousa, A., Andrade da Silva, M. L., Costa Barbosa, L. L., & de Carvalho e Costa, A. F. (2021). Municipal Education Plan and Pedagogical Political Project: tracks of praxis formative. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13474. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13474

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ: GESTÃO DA EDUCAÇÃO MUNICIPAL NA CRISE DA COVID-19