The peleja for public education in the context of Pandemic: reaching and extending plots
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10835Schlagworte:
education as a space for political struggle, educational policy, education management, democracy, Tocantins.Abstract
We question how the outcome of the pandemic of the new coronavirus has been for public education in the country and in Tocantins, with education as a field of struggles with its actors imposing their political and arbitrary cultural options and their legitimate categories of perception and appreciation . In general, it seeks to discuss how this situation has influenced public education, as well as, from then on, to think about open possibilities for this education. It is based on bibliographic, documentary and hypertext analyzes. The situation rekindles the discussion about the non-priority of education by the State and reveals that the link for its destruction is thin and fragile. In a critical perspective, the conjuncture presents possibilities, implying the organization, articulation and mobilization of a broad political struggle in defense of public education in the country.
Downloads
Literaturhinweise
Bordignon, G. (2014). Caminhar da Educação Brasileira: muitos planos, pouco planejamento. In Souza, D. B., & Martins, A. M. (Eds.). Planos de Educação no Brasil: Planejamento, Políticas, Práticas (pp. 29-53). São Paulo, São Paulo: Edições Loyola.
Bourdieu, P. (1984). Quelques propriétés des champs. In Bourdieu, P. (Org.). Questions de Sociologie (pp.45-76). Paris, França: Minuit.
Campanha Nacional pelo Direito à Educação. (2020). Nota técnica. Recomendações para a disponibilização e a coleta de dados sobre as ações das redes de ensino relacionadas às atividades educacionais durante a pandemia da Covid-19. Fortaleza, CE, Cedeca - Grupo de Pesquisa Direito à Educação, Políticas Educacionais e Escola; rede escola pública e universidade. Recuperado de https://media.campanha.org.br/
Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/.
Cury, C. R. J. (2002). Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, 116, 245-262. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200010
Decreto n. 6.071, 18 de março de 2020. Suspende por prazo indeterminado as atividades educacionais em estabelecimentos de ensino com sede no Estado do Tocantins, públicos ou privados, como escolas e universidades. Recuperado de: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=390966.
Decreto n. 6.086, 22 de abril de 2020. Dispõe sobre a suspensão de atividades educacionais e a determinação de trabalho remoto, na forma que especifica, e adota outras providências. Recuperado de: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=393470.
Decreto n. 6.087, 27 de abril de 2020. Determina que são mantidas suspensas as atividades educacionais e a jornada de 6h de trabalho até 29 de maio de 2020. Recuperado de: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=393686.
Decreto n. 6159, 30 de setembro de 2020. Dispõe sobre a prorrogação de prazos relativos à suspensão de atividades educacionais e à jornada de trabalho, na forma que especifica, e adota outras providências. Recuperado de: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=393686.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. (2017). IDados. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/9127-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios.html.
Júnior, F. G. R. P., Santos, L. V., & Silva, M. G. P. (2020). A Pandemia da COVID-19: Os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professores. Revista Observatório, 6(2), 1-22, https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a8pt
Lagares, R. (2020). A educação no Tocantins no cenário da pandemia do novo coronavírus: desvelamento de desigualdades. Revista Educação Básica em Foco, 1(1), 1-5. Recuperado de: https://educacaobasicaemfoco.net.br/
Lei n. 14.040, 18 de agosto de 2020. Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública e altera a lei 11.947, de 16 de junho de 2009. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br.
Lei n. 2.139, 3 de setembro de 2009. Dispõe sobre o Sistema Estadual de Ensino e adota outras providências. Recuperado de https://www.al.to.leg.br/arquivos/30465.pdf.
Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece Diretrizes e Bases para a Educação Nacional (LDB). Recuperado de: https://www.planalto.gov.br.
Libâneo, J. C. (2001). Organização e Gestão da Escola – Teoria e Prática. 3. ed. Goiânia, Goiás: Alternativa.
Saviani, D. (2011). O direito à educação e a inversão de sentido da política educacional. Revista Profissão Docente, 1(23), 45-58. Recuperado de: http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd
Saviani, D. (2014). PNE. [Entrevista concedida ao Portal Anped]. Portal Anped. Recuperado de: https://anped.org.br/news/entrevista-com-dermeval/07/04/2014.
Saviani, D. (2020a). Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Conferência. Revista Exitus, 10, 1-25. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463
Saviani, D. (2020b). Rumos da educação em tempos de pandemia e bolsonarismo. [Live/YouTube, 24 de julho]. Recuperado de: https://vermelho.org.br/2020/07/30.
Saviani, D. (2020c). Implicações da pandemia para a educação [Entrevista concedida à Cézar Xaier]. Vermelho. A esquerda bem informada. Recuperado de: https://vermelho.org.br/2020/07/30.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).