Agroecology and Arts Center of Gurgueia Valley (NAGU): praxis in defense of life

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14602

Abstract

ABSTRACT. The current study takes experiences accumulated in the research, teaching and extension fields at Vale do Gurguéia Center for Agroecology and Arts - which is linked to the Undergraduate Course in Rural Education of Federal University of Piauí - as basis to reflect about the performance of the aforementioned Center, mainly in its cultural aspect. Its aim is to understand the role played by art in building a cultural agroecological education. In methodological terms, the present study has action-research features and takes into consideration actions carried out by NAGU in two different languages – i.e., the theater and audiovisual language -, for qualitative analysis purposes. The current research, which is inserted in a field of conflict between peasantry and agribusiness, highlights agroecology as element of resistance and popular education, whereas art is considered a constitutive and fundamental element of agroecological culture. Thus, aesthetics is herein depicted as front to be occupied in the construction for a popular educational project focused on the countryside and on its subjects. This project involves learning about collective struggles and the process to elaborate a political culture shared between universities and communities.

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Autor/innen-Biografien

Kelci Anne Pereira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Educação. Professora da Licenciatura em Educação do Campo da UFPI/Campus Bom Jesus. Membro do "Núcleo de Agroecologia e Artes do Vale do Gurguéia" (NAGU) e coordenadora da Escola de Teatro Político e Vídeo Popular "Cenas Camponesas" (UFPI). Integra o Programa de Pesquisa e Extensão "Terra em Cena" (UnB).

Millena Ayla da Mata Dias, Universidade de Brasília - UnB

Mestre em Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural pela Universidade de Brasília, graduada em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Egressa do grupo de Educação Tutorial (PET- MEC /SESu) Intervenção Socioambiental em Uruçuí- Una e integrante do Núcleo de Agroecologia e Arte do Vale do Gurguéia, desde 2018.

Railson Borges Lima, Universidade de Brasília - UnB

Licenciado em Educação do Campo/Ciências Humanas e Sociais (UFPI); Licenciado em Pedagogia (UESPI); Mestre em Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural (PPGMader -UnB). Integra o grupo de  grupo de pesquisa "Terra em Cena: teatro, audiovisual na educação do campo" da Universidade de Brasília.

Valcilene Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Professora da Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Piauí, Campus CPCE. Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco.

 

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Veröffentlicht

2023-10-21

Zitationsvorschlag

Pereira, K. A., Dias, M. A. da M., Borges Lima, R., & Rodrigues da Silva, V. (2023). Agroecology and Arts Center of Gurgueia Valley (NAGU): praxis in defense of life. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14602. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14602