Agroecology and Arts Center of Gurgueia Valley (NAGU): praxis in defense of life
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14602Abstract
ABSTRACT. The current study takes experiences accumulated in the research, teaching and extension fields at Vale do Gurguéia Center for Agroecology and Arts - which is linked to the Undergraduate Course in Rural Education of Federal University of Piauí - as basis to reflect about the performance of the aforementioned Center, mainly in its cultural aspect. Its aim is to understand the role played by art in building a cultural agroecological education. In methodological terms, the present study has action-research features and takes into consideration actions carried out by NAGU in two different languages – i.e., the theater and audiovisual language -, for qualitative analysis purposes. The current research, which is inserted in a field of conflict between peasantry and agribusiness, highlights agroecology as element of resistance and popular education, whereas art is considered a constitutive and fundamental element of agroecological culture. Thus, aesthetics is herein depicted as front to be occupied in the construction for a popular educational project focused on the countryside and on its subjects. This project involves learning about collective struggles and the process to elaborate a political culture shared between universities and communities.
Downloads
References
Acosta, A. (2019). O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Editora Elefante.
Alves, V. E. L. (2020). Expansão do Agronegócio e os Impactos Socioambientais na Região de Cerrados do Centro-Norte do Brasil (MATOPIBA). Confins. Revue franco-brésilienne de géographie/Revista franco-brasileira de geografia, 45.
Arroyo, M. G. (2017). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Editora Vozes.
Boal, A. (1996). Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira.
Caldart, R., & Frigotto, G. (2021). Educação Politécnica e Agroecologia. In Dias, A. P. et al. (Orgs.). Dicionário de Agroecologia e Educação (pp. 368 -375). São Paulo: Escola Politécnica de Educação e Saúde Joaquim Venâncio e Editora Expressão Popular.
Chã, A. (2019). Agronegócio e Indústria Cultural. São Paulo: Editora Expressão Popular.
Estevam, D., Costa, I. C., & Villas-Bôas, R. (2015). Agitprop: cultura política. São Paulo: Expressão Popular.
Grosfoguel, R. (2008). Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista crítica de ciências sociais, 80, 115-147.
Lacey, H. (2008). Valores e atividade científica. São Paulo: Editora 34.
Leff, E. (2002). Agroecologia e saber ambiental. Agroecologia e desenvolvimento rural sustentável, 3(1), 36-51.
Leff, E. (2008). Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Editora Vozes.
Lima, R. B., da Silva, M. R., dos Santos, T. A., & Freitas, B. M. C. (2020). Alternância pedagógica na Educação do Campo: práxis educativas de fortalecimento da agroecologia e territorialização camponesa. Cadernos de Agroecologia, 15(2), s./p.
Machado, A. (1999). Antologia Poética. Seleção, tradução, prólogo e notas de José Bento. Lisboa: Editorial Cotovia.
Mignolo, W. D. (2003). Histórias locais-projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Percassi, J., Bonassa, J., & Guilherme, S. Cultura e Agroecologia. (2021). In Dias, A. P. et al. (Org.). Dicionário de Agroecologia e Educação (pp. 287-294). São Paulo: Escola Politécnica de Educação e Saúde Joaquim Venâncio e Editora Expressão Popular.
Porto-Gonçalves, C. W. (2004). Geografia da riqueza, fome e meio ambiente: pequena contribuição crítica ao atual modelo agrário/agrícola de uso dos recursos naturais. INTERthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, 1(1), 1.
Porto-Gonçalves, C. W. (2008). De Saberes e de Territórios: Diversidade e Emancipação a Partir da Experiência Latino-Americana. In Ceceña, A. E. De los saberes de la emancipación y de la dominación (pp. 15-35). Buenos Aires: CLACSO.
Porto-Gonçalves, C. W. (2019). Dos Cerrados e de suas riquezas: de saberes vernaculares e de conhecimento científico. Rio de Janeiro/Goiânia: FASE/CPT.
Porto-Gonçalves, C. W., Cuin, D., Panez, A., da Silva, M. N., Sotto-Maior, M. B., & Leal, L. (2016). Os cerrados e os fronts do agronegócio no Brasil. Conflitos no Campo–Brasil, (75-86). Goiânia: CPT.
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú indígena, 13(29), 11-20.
Santos, B. S. (2018). Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In Santos, B. S., & Menezes, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Revista Crítica de Ciências Sociais, 78, 1-33. https://doi.org/10.4000/rccs.753
Shiva, V. (2003). Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia.
Silva, V. R. (2021). A complexidade da agroecologia no caminhar para agroecossistemas e sociedades sustentáveis: uma mirada desde o Semiárido de Pernambuco (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil.
Souza, S. M. R., & Freitas, B. M. C. (2021). A questão agrária, o campesinato e a construção da agroecologia no território piauiense. In Pereira, K. A., Silva, V. R., & Dias, M. A. M. (Orgs.). Faz escuro, mas cantamos: agroecologia e política no sul do Piauí (pp. 43 – 61). Curitiba: Editora CRV.
Toledo, V. M., & Barrera-Bassols, N. (2015). A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais: Editora Expressão Popular.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, 31, 443-466.
Vicente, J. S., de Barros Junior, O. A., & Dulci, L. B. (2021). Estratégias de financeirização no agro: três casos de investimentos na agricultura e nos mercados de terras no Brasil [1]. Estudios Rurales. Publicación del Centro de Estudios de la Argentina Rural, 11(22).
Villas-Bôas, R. L. (2013). MST conta Boal: do diálogo das Ligas Camponesas com o Teatro de Arena à parceria do Centro do Teatro do Oprimido com o MST. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, (57), 277-298.
Villas-Bôas, R. L., & Estevam, D (2020). Trabalho teatral latino-americano: pedagogias dissonantes em dois tempos históricos. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2(38), 1-24.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kelci Anne Pereira, Millena Ayla da Mata Dias, Railson Borges Lima, Valcilene Rodrigues da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).