Living in the countryside and studying in the city: the reality of children and young people from a community in Northern Tocantins, Brazil

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11260

Mots-clés :

Rural people, School, Public policies, Displacement, Training.

Résumé

ABSTRACT. The closure of schools located in rural communities in Brazil by public authorities has been recurrent in the country. Based on the development of a quantitive and qualitative research, characterized as a case study, this work sought to analyze the closure process of a school located in the rural area of ​​the municipality of Tocantinópolis-TO, and its consequences for students and their families. The research corpus consists of semi-structured interviews with social actors in the community (six students, a student’s parent, a principal and the municipality’s Secretary of Education), in addition to documents. Among the results of the research, it is worth mentioning that in 2018 the number of students who lived in Ribeirão Grande II village and its surroundings and who studied in the urban area of Tocantinópolis totaled 78, and that these students had to travel an average of 15 km daily by bus to the schools in urban area. Of this total, 28 students are between 4 and 10 years old and are enrolled from kindergarten I to 4th grade. Considering the principle that rural people need an education that is in and out of the countryside and that the school should value knowledge, cultural identity, history, as well as the struggles of peasants in training processes, it is important to emphasize the reopening of a school in the community to serve the students who live there.

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Yonara Laize Rocha Cruz, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em Educação do Campo: Códigos e Linguagens - Artes e Música (2018) e Especialização em Gestão e Organização do Trabalho Escolar (2020) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Foi bolsista do Programa Institucional de Monitoria (PMI) no curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFT, campus de Tocantinópolis. Atua nos seguintes temas: práticas pedagógicas em Educação do Campo e ensino de Artes.

Maciel Cover, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em Pedagogia da Terra pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2005) Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (2011). Doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (2015) com estágio doutoral (PDSE/CAPES) no Programa de Economia Humana da Universidade de Pretória/África do Sul. Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais na Universidade Estadual de Campinas (2019). É Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins, atuando no Curso de Licenciatura em Educação do Campo: Artes e Música, campus de Tocantinópolis, onde também foi coordenador (2016-2018). Foi coordenador do Curso de Aperfeiçoamento Escola da Terra da Universidade Federal do Tocantins (2017-2018). Membro do Comitê Interno do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC/UFT. Professor do Curso de Especialização em Gestão e Organização do Trabalho Escolar, Campus UFT/Tocantinópolis. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Maranhão.Integra o coletivo de pesquisadores do Sub/7/Rede Universitas-Brasil.Tem experiência e interesse nas seguintes na áreas de pesquisa: Estudos Migratórios, Sociologia do Trabalho, Sociologia Rural, Juventude Rural, Educação do Campo, Questão Agrária, Formação de Professores, Economia Humana, Nova Cartografia Social e Antropologia do Trabalho.

Cícero da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor e Mestre em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduado em Letras com habilitação em Português-Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Estadual do Tocantins (UNITINS). Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins, atuando no Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura, Campus de Araguaína e no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Códigos e Linguagens - Artes e Música, campus de Tocantinópolis. Editor assistente da Revista Brasileira de Educação do Campo, Editor administrativo da Revista EntreLetras e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (Gepec/CNPq). Tem experiência na área de Linguística Aplicada e Educação do Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, gêneros do discurso, material didático, letramento, práticas pedagógicas em Educação do Campo / Pedagogia da Alternância. É membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN) e da Red de Investigación de Educación Rural (RIER).

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Publié-e

2021-05-17

Comment citer

Cruz, Y. L. R., Cover, M., & Silva, C. da. (2021). Living in the countryside and studying in the city: the reality of children and young people from a community in Northern Tocantins, Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11260. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11260

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