Rural Education in Tocantins: reflections on transdisciplinarity in the Saberes e Fazeres do Campo component

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17276

Résumé

ABSTRACT. This article aims to analyze how the Tocantins Territory Curriculum Document (DCT-TO) addresses the pedagogical issues of rural education. This research also proposes to reflect on interdisciplinarity, and transdisciplinarity as methodological approaches present in the teaching with the curricular component entitled Saberes e Fazeres do Campo, as well as the extent to which they are articulated throughout the document. The research has a qualitative approach and presents reflections based on the literature and documents dealing with the topic in question. In order to theorize our approach, we have mobilized authors from different areas of research, so that the article itself fits into the methodological model of transdisciplinarity. The results show that although the DCT-TO does not yet offer a specific proposal for the rural education curriculum, this document does not rule out the didactic possibilities for the rural knowledge and activities component. As it is part of the flexible part of secondary education, we believe that this proposal allows for a tour of the other components to be approached in the classroom. Thus, the implementation of transdisciplinarity in the school environment will depend on the pedagogical proposal of each school.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Kayla Pacheco Nunes, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (Uema), em Letras/Espanhol pela Universidade Estadual do Tocantins (Unitins), em Direito pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Mestra em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional (PROFLETRAS/UFNT). Doutoranda em Linguística e Literatura pela UFNT. É professora da educação básica na rede pública estadual do Tocantins, pedagoga na SME de Imperatriz e presta assessoria à empresa de marketing e propaganda como redatora publicitária. É membro do Grupo de Estudos do Sentido do Tocantins (GESTO) e do grupo de estudos feministas Coletivas Raimundas.

Rute da Silva Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT / Secretaria de Estado da Educação do Tocantins – SEDUC-TO

Doutoranda em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT. Mestra em Letras pelo Profletras/UFT. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária, pela Universidade do Estado do Pará - UEPA. Graduada em Letras , pela Universidade da Amazônia - UNAMA. Tem experiência na docência do Ensino Superior, como professora substituta e atua como professora efetiva dos ensinos Fundamental e Médio das Redes Estaduais de Educação dos Estados do Tocantins e do Maranhão. Membra do Grupo de Estudos do Sentido do Tocantins - GESTO.

Cícero da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

He holds a B.A. in English and Portuguese from the State University of Tocantins (Unitins), a Ph.D. and a Master’s Degree in Letters: Language and literature teaching from the Federal University of Tocantins (UFT), and a Postdoctorate in Applied Linguistics at the São Paulo State University (Unesp). Graduation Professor in Rural Education: Arts and Music and in the Linguistic and Literature graduate program of the Federal University of Northern Tocantins (UFNT), Brazil. Leader of Research Group on Education, Language, and Literacy - GEELL/UFNT/CNPq and Editor-chief of EntreLetras Journal. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, literacy, didactic material, and pedagogical practices in Rural Education (Pedagogy of Alternation). He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN), the Linguistic Studies Group of the São Paulo State (GEL), and the Red Temática de Investigación de Educación Rural (RIER), Mexico.

Références

Almeida, R. C. M. (2016). Movimentos sociais do campo e práxis política: trajetória de luta por uma educação do campo no Tocantins. In Silva, C., Miranda, C. F., Aires, H. Q. P., & Oliveira, U. F. (Orgs.). Educação do Campo, artes e formação docente (pp. 25-52). Palmas: EDUFT.

Arroyo, M. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cadernos Cedes, 27(72), 157-176.

Fazenda, I. (2009). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez.

Fazenda, I. (2017). A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. In Fazenda, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade (pp. 11-20). Campinas: Papirus.

Freire, P. (1989). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez.

Pinho, M. J., & Nascimento, E. P. (2016). Pedagogia da alternância e a prática inter e transdisciplinar em escolas do campo. Revista Eventos Pedagógicos, 7(3), 1484-1505. https://doi.org/10.30681/reps.v7i3.9848

Resolução CEE-TO Nº 108 (21 de junho de 2022). Institui o Documento Curricular para o Território do Tocantins - DCT-TO - Etapa Ensino Médio, orienta a sua implementação e dá outras providências. D.O.E., 6.115, 18. Recuperado de https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj02bLi9uGEAxXUppUCHfjzAbUQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fdoe.to.gov.br%2Fdiario%2F4664%2Fdownload&usg=AOvVaw2z5ut6Pl-grEYmXnGeMtpj&opi=89978449

Rojo, R. H. R. (2012). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial.

Silva, C. (2018). Pedagogia da Alternância: práticas de letramentos em uma Escola Família Agrícola brasileira (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Tocantins, Araguaína.

Silva, C. (2019). Formação e letramento no contexto de ensino da Pedagogia da Alternância: alguns apontamentos. Entrepalavras, 9(2), 473-491. http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-21667

Silva, C. (2020a). Plano de Formação, letramento e práticas educativas na Pedagogia da Alternância. Educação e Pesquisa, 46, e219182. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046219182

Silva, C. (2020b). Tocantins, um berço de lutas: como nasce a Pedagogia da Alternância no estado mais jovem do Brasil. In Ruas, J. J., Brasil, A., & Silva, C. (Orgs.). Educação do Campo: Diversidade cultural, socioterritorial, lutas e práticas (pp. 49-83). Campinas: Pontes Editores.

Silva, C., Suarte, L. B. O., & Leitão, R. R. S. (2020). A Educação do Campo na rede pública de ensino do estado do Tocantins, Brasil (1999-2013). Education Policy Analysis Archives, 28(54). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4526

Soares, M. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, 25, 5-17. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

Sommerman, A. (2012). Inter ou transdisciplinaridade? São Paulo: Paulus.

Tocantins (2022). Documento Curricular do Território do Tocantins – Etapa Ensino Médio. Recuperado de https://www.to.gov.br/seduc/1-formacao-geral-basica/4714fqcpfzqc

Publié-e

2024-04-02

Comment citer

Nunes, K. P., Santos, R. da S., & Silva, C. da. (2024). Rural Education in Tocantins: reflections on transdisciplinarity in the Saberes e Fazeres do Campo component. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17276. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17276

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s

1 2 > >>