Schooling of Young people and adults in areas of agrarian reform of the State of Parana: the experience of UNIOESTE

Authors

  • Adrian Alvarez Estrada Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Valdecir Soligo Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE https://orcid.org/0000-0003-2618-009X

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7151

Keywords:

EJA II; Alternation Regime; Schooling in areas of agrarian reform.

Abstract

ABSTRACT. The aim of this essay is to present the dynamics and results achieved through the youth and adults schooling project – final years of elementary school (phase II) –in areas of agrarian reform of the State of Parana. We sought to describe the essence of the project in order to highlight the importance of educational actions focused on attending to latent social demands in the history of Brazilian education. As a methodology, we used documentary analysis, based on the scope of the project and the relevant legislations, with the specialized bibliography to reach the presentation of the results obtained with the development of the course. As a result, we have the remarkable presence of the difficulties of the EJA modality, in addition to the reality of rural communities, mainly linked to social movements, but in the contradictory process, the demand for education is highlighted in the number of enrollments and evidenced in the relationship of seniors, revealing a reality still present in our country.

 

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Author Biographies

Adrian Alvarez Estrada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

É Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é Professor Associado C da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, onde é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Colegiado de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria das Organizações; Gerencialismo e Administração da Educação; Educação de Jovens e Adultos; Avaliação e Gestão Escolar.

Valdecir Soligo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

É Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), graduado em Historia e Pedagogia pelas instituições UNIOESTE e UNIP respestivamente. Professor Adjunto do Colegiado de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Cascavel. Pesquisa avaliação em larga escala, gestão escolar e políticas educacionais.

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Published

2021-02-26

How to Cite

Estrada, A. A. ., & Soligo, V. (2021). Schooling of Young people and adults in areas of agrarian reform of the State of Parana: the experience of UNIOESTE. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e7151. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7151

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