Schooling of Young people and adults in areas of agrarian reform of the State of Parana: the experience of UNIOESTE

Authors

  • Adrian Alvarez Estrada Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Valdecir Soligo Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE https://orcid.org/0000-0003-2618-009X

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7151

Keywords:

EJA II; Alternation Regime; Schooling in areas of agrarian reform.

Abstract

ABSTRACT. The aim of this essay is to present the dynamics and results achieved through the youth and adults schooling project – final years of elementary school (phase II) –in areas of agrarian reform of the State of Parana. We sought to describe the essence of the project in order to highlight the importance of educational actions focused on attending to latent social demands in the history of Brazilian education. As a methodology, we used documentary analysis, based on the scope of the project and the relevant legislations, with the specialized bibliography to reach the presentation of the results obtained with the development of the course. As a result, we have the remarkable presence of the difficulties of the EJA modality, in addition to the reality of rural communities, mainly linked to social movements, but in the contradictory process, the demand for education is highlighted in the number of enrollments and evidenced in the relationship of seniors, revealing a reality still present in our country.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrian Alvarez Estrada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

É Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2004). Atualmente é Professor Associado C da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, onde é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Colegiado de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria das Organizações; Gerencialismo e Administração da Educação; Educação de Jovens e Adultos; Avaliação e Gestão Escolar.

Valdecir Soligo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

É Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), graduado em Historia e Pedagogia pelas instituições UNIOESTE e UNIP respestivamente. Professor Adjunto do Colegiado de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado e Doutorado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus de Cascavel. Pesquisa avaliação em larga escala, gestão escolar e políticas educacionais.

References

Arroyo, M. G. (Org.). (2003). Da Escola Carente à Escola Possível. São Paulo-SP: Editora Loyola.

Brasil. (1991). Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva.

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: www.mec.gov.br. Acesso em: 02 Set 2012.

Brasil. (2002). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – SECAD. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Diretoria de Educação para Diversidade e Cidadania. Coordenação Geral de Educação do Campo. Brasília.

Brasil. (2011). Ministério do Desenvolvimento Agrário/MDA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária/INCRA. Manual do Programa Nacional de Educação na reforma agrária (PRONERA). Brasília.

Cascavel. (2008). Secretaria Municipal de Educação. Currículo para a rede pública municipal de ensino de Cascavel. Volume III: Ensino Fundamental – Educação de Jovens e Adultos. Cascavel: Editora Progressiva.

Di Pierro, M. C. (2005). Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, 26(92), 1115-1139. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018

Favoreto, A. (2008). Marxismo e educação no Brasil (1922–1935): o discurso do PCB e de seus intelectuais (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Ferro, J. I., & Pinheiro, R. A. (2015). A ação docente e o currículo na EJA: um repensar a partir das diferenças socioculturais dos alunos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 3(5), 99-120.

Freire, P. (1997). Política e Educação: ensaios. São Paulo, Cortez.

Freire, P. (2001). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Giovanetti, M. A., Gomes, N. L., & Soares, L. (Orgs.). (2006). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2007). Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2007 – Relatório Comentários. IBGE.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2010). Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2010 – IBGE.

INCRA – Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. (2010). Qualidade de vida, produção e renda nos assentamentos de reforma agrária no Brasil. Brasília: Incra.

Paiva, J., & Oliveira, I. B. (Orgs.). (2009). Educação de Jovens e Adultos. Petrópolis-RJ: DP&A.

Paraná. (2005). Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Departamento de Educação Profissional. Educação Profissional na Rede Pública Estadual: Fundamentos Políticos e Pedagógicos.

Santos, G. R. M., Crusoé, N. M. C., & Moreira, N. R. (2017). Prática Educativa em Movimento Social: narrativas de jovens. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 5(10), 90-107.

Silva, R. C. S., Sousa, E. A. A., Queiroz, J. M. A., & Onofre, J. A. (2019). As causas da evasão escolar na EJA: uma concepção histórica. Revista EJA em Debate, 8(13), 1-18.

Vigano, S. M. M., & Laffin, M. H. L. F. (2016). A educação de Jovens e Adultos como um espaço de empoderamento das mulheres. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 5(7), 1-19.

Published

2021-02-26

How to Cite

Estrada, A. A. ., & Soligo, V. (2021). Schooling of Young people and adults in areas of agrarian reform of the State of Parana: the experience of UNIOESTE. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e7151. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7151

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 

You may also start an advanced similarity search for this article.