The construction of Countryside Education as a public policy for the education network in the Federal District: from theoretical and methodological assumptions to normative frameworks
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e16364Résumé
ABSTRACT. This article is part of the master's research that analyzes how the full-time countryside schools in the Federal District implement the pedagogical guidelines of Basic Education of the Field/countryside for the public school system in the Federal District. This qualitative research was epistemologically based on the Dialectical Historical Materialism. The study that makes up the present text is based on the documental research of the Guidelines and norms of Field Education in the Federal District, aiming to trace the theoretical, methodological, and normative paths of Field Education. The theoretical foundation is anchored in the ideas of thinkers such as Arroyo (2007, 2012), Arroyo, Caldart and Molina (2011), Caldart (2012), Freire (2018), Freitas (2013, 2018), Kolling, Cerioli and Caldart (2002) and Molina and Sá (2012). The results point out to an advance in the construction of the policy of Field Education in the DF, when it comes to normative instruments as elements of political basis for the implementation of the right to education of countryside people in their territories.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de Formação de Educadores(as) do Campo. Cad. Cedes, Campinas, 27(72), 157-176. https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
Arroyo, M. G. (2012). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). (2011). Por uma Educação do Campo (5a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. Educação do Campo. (2012). In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-265). Rio de Janeiro, RJ: Expressão Popular.
Freire, P. (2018). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freitas, L. C. (2013). A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In Pistrak, M. M. (Org.). A escola-comuna (2a ed.). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Freitas, L. C. (2018). A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (Orgs.). (2002). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo.
Laraia, R. B. (2001). Cultura: um conceito antropológico (14a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Editor.
Lucena, M. L. M. (2021). Educação integral em tempo integral no Distrito Federal: há tempos e espaços para o campo? Um estudo de caso na Escola Classe Ipê (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Escola do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, RJ: Expressão Popular.
Lei nº 5.499 − Plano Distrital de Educação 2015-2024 − PDE-DF. (2015, 14 de julho). Brasília, DF: Governo do Distrito Federal. Recuperado de http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/01/pde_site_versao_completa.pdf
Portaria nº 419. (2018, 20 de dezembro). Brasília, DF: SEEDF. Recuperado de http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/22f15cb7822041529f2ab74109468f12/Portaria_419_20_12_2018.html
Resolução CEDF nº 1. (2018, 18 de dezembro). Brasília, DF: CEDF/SEEDF. Recuperado de http://cedf.se.df.gov.br/images/Resolu%C3%A7%C3%A3o_n%C2%BA_1-2018-CEDF_alterada_pela_Resolu%C3%A7%C3%A3o_n%C2%BA_2-2019-CEDF_e_pela_Resolu%C3%A7%C3%A3o_n%C2%BA_1-2020-CEDF.pdf
Ribeiro, D. M. C. (2018). A experiência de implantação da Educação do Campo na rede pública de ensino do Distrito Federal – 2012 a 2017. Cadernos RCC#15, 5(4), 176-184.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2014a). Currículo em Movimento Educação Básica: pressupostos teóricos. Brasília, DF:
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2014b). Currículo em Movimento da Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Brasília, DF:
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2015). Regimento Escolar da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal (6a ed.). Brasília, DF: Autor. Recuperado de https://agenciabrasilia.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2016/10/regimento-escolar-rede-publica-de-ensino-df.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2019). Diretrizes Pedagógicas da Educação Básica do Campo para a Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Brasília, DF: Autor. Recuperado de https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2019/03/Diretrizes-Ed-do-Campo-V6-JUL2020-2.pdf
Souza, C. M. (2018). Da educação rural à Educação do Campo: caminhos percorridos por escolas no meio rural do Distrito Federal (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Maria Lucimar Matos de Lucena, Mônica Castagna Molina 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).